søndag, juli 10, 2011

Metal Søndag 10. juli


Megadeth - Rust in Peace
Capitol Records, 1990

1990 var et veldig bra år for thrash. Hvorfor? Fordi Megadeth gav ut Rust in Peace. Så langt som melodiøs thrash går, så er dette muligens et av de beste albumene noen sinne gitt ut. Riffene er melodiøse, men de er skarpe, slik thrash riff skal være. Gitarharmoniene mellom Dave Mustaine og Marty Friedman er geniale og leder opp til noen virkelig solide gitarsoloer. Siden gode riff er noe av det viktigste i metal, så har de to sammen skapt noe magisk som metalheads kommer til å tilbe i all evighet. Bass og trommer er også bra, men riffene er det som får alt til å fungere så bra. De er ikke de hardeste eller raskeste thrashsjangeren har å by på, men hele sammensetningen er bare så utrolig briljant. De er veldig tekniske uten å gå inn i poengløs instrumental onani. Og som vanlig er vokalen til Dave Mustaine den ufyselige drittsekkstemmen som man enten elsker eller hater, men jeg tror selv de som hater den kommer til å elske dette albumet når de hører på det. For som nevnt er riffene så geniale at ingenting annet betyr noe.

Jeg kunne snakke om riff i det uendelige, men poenget er at dette albumet fungerer så utrolig bra i sin helhet. Du trenger ikke å være noen thrash freak for å elske dette, det holder at du elsker metal. De melodiøse riffene sammen med thrash råskapen gjør at fans av både melodiøs og ekstrem metal kan høre på dette. Dette er et av de albumene hvor man kan virkelig drite i sjangre og bare være glad for at du er en metalhead når du setter det på. Rust in Peace er alt det klassisk metal handler om. liker du metal, så elsker du dette albumet.

-------------------------------

Aegeon er et finsk black metal band med en demo ute. Dere kan høre hele demoen på deres Myspace.

På onsdag så jeg Alice Cooper og Iron MaidenTelenor Arena.
Alice Cooper er kanskje ikke metal, men de har påvirket og inspirert sjangeren siden begynnelsen. Siden de var et oppvarmingsband, så var det ikke et fult sett, bare en gjennomgang av deres mest kjente låter fra de klassiske albumene og en ny låt. Det betyr selvsagt ikke at de lå på latsiden. Alice Cooper skiftet jakke mellom hver låt, et gigantisk monster kom på scenen under Feed My Frankenstein, en fyr ble spiddet og drept og Alice Copper ble halshugget med en giljotin. Det var rock ’n’ roll for alle pengene.

Men hovedfokuset mitt vil alltid være metal, så Iron Maiden var grunnen til at jeg var der. Jeg så dem på Oslo Spektrum for lenge siden, men det var så elendig lyd og jeg så ingenting, så dette var for meg min første Iron Maiden konsert. Jeg sto nært nok til å faktisk se dem og til å virkelig oppleve konserten. Det var et stort høydepunkt i mitt liv. Jeg begynte faktisk å grine på noen låter. De er bare så mye mer sterkere og rørende når man er der og opplever dem. Alle som liker metal burde oppleve en konsert med dem før de dør.

Et lite tips for de som skal på konsert i større arenaer: Gå sammen med noen. Jeg er en usosial dritt uten venner, men fikk en fetter til å gå med meg. Grunnen til å gå sammen med noen er at da kan du møte opp tidlig og sikre deg plass nært nok scenen til at du ser bandet. Så lenge en holder plassen er du fri til å gå på do og kjøpe øl. På den måten kan du sikre tilgang på øl hele konserten uten å være redd for at noen tar plassen din.
Og bruk ørepropper for faen.

Nå over til metal musikkvideoer.

Def Leppard - Photograph

Tarja - Die Alive

Blind Guardian - A Voice in the Dark

0 Comments: