søndag, april 03, 2011

Metal Søndag 3. april


Amon Amarth - Once Sent from the Golden Hall
Metal Blade, 1998

Jeg tror de aller fleste metalheads som har fulgt med på hva som har kommet ut de siste ti årene vet hvem Amon Amarth er. De er fra Sverige, spiller melodiøs death metal og synger om norrøn mytologi og vikinger. De kan til nød plasseres under viking metal, men da får man bråk fra puristene som mener viking metal må ha nordiske folkemusikkelementer for å være viking metal. Amon Amarth spiller rettfrem melodiøs death metal, så de er bare viking i image og lyrikk. Men så langt som melodiøs death metal går, så er dette genialt. Alle låtene er fylt opp med veldig varierte og godt spilte riff. Riff som er fylt med kraft og tyngde, samtidig som at de er melodiøse og catchy. De er catchy nok til at fans av moderne kommersiell metal kan høre på dette og digge det, men det er tungt og ekte nok metal til seriøse metalheads kan også genuint digge dette. Catchy kan ofte bety at det morsomt de første par gangene, men så går man lei på grunn av mangelen på dybde, men her det nok dybde til at man kan høre på gang på gang uten at man går lei. Det er faktisk fysisk umulig å kjede seg når man hører på dette albumet. Once Sent from the Golden Hall er et perfekt eksempel på hvordan melodiøs death metal skal være. Vikinglyrikken og dybden i riffene gjør at dette albumet klarer også å være episk og gi følelsen av svunne tider til tross av de moderne riffene og melodiene (1998 er moderne i mine øyne).

Amon Amarth har stort sett bare gitt ut gode album, så man kan kjøpe hvilken som helst utgivelse av dem og få god melodiøs death metal om vikinger og gamle guder for pengene. Men noen album er betydelig bedre enn andre, og Once Sent from the Golden Hall deres allerbeste album. Det har kanskje noe med råskapen siden det er deres debutalbum og de som kom etterpå ble kanskje litt for glattpolerte. Det har kanskje noe med at de ikke var for påvirket av moderne søppel da de spilte inn dette albumet. Uansett hva det er, så er Once Sent from the Golden Hall det ultimate Amon Amarth albumet og muligens tidenes beste viking melodiøs death metalalbum.

----------------------------

Vanishine er spansk symfonisk metal band med en demo ute. Du kan høre et par låter på deres Myspace.

På fredagen var det nok en gang konsert på Glassheim med tre flotte metalband.
Først ute var det geniale progressive metalbandet Forbidden Forest. Jeg har hørt på albumet deres en del ganger siden sist de var op Glassheim og det er på vei til å bli en favoritt ettersom det har vokst så mye hver gang jeg har hørt på det. Faktisk kommer jeg til dedikere en utgave av Metal Søndag til det albumet. Uansett, så var det flott å se dem live igjen. De holdt det gående hele settet og jeg må med en gang de var kveldens høydepunkt.
Neste band på scenen var Hjallarhorn. De kjørte på med skikkelig heavy metal med old school stemning. De hadde gitt ut album siden sist de var på Glassheim som jeg kjøpte og ser frem til å høre på.
Så kom Thunderbolt, som var kveldens hovedband. Dette var releaseparty deres for deres nye album (som jeg kjøpte der og da (har ikke hørt på det enda). Dette skulle være kveldens høydepunkt. Jeg har skrevet om debuten deres her på Metal Søndag. De har tidligere gitt meg noen virkelig flotte konserter de gangene jeg har sett dem før. Jeg så virkelig frem til å se dem igjen. Og to låter inn i settet deres, så sovna jeg av. Jeg sto loddrett med hendene på scenen og sov (jeg vet dette fordi jeg sto i akkurat samme stilling da jeg våknet). Det var nok fylla, kombinert med at jeg var sliten og hadde tynt i meg en pizza som gjorde det, men to låter inn ble alt helt svart og så plutselig våknet jeg og de spilte den siste låta. Det var en virkelig bisarr og nesten flau opplevelse.

Nå over til metal musikkvideoer.

Running Wild - Blazon Stone

Attaxe - Pedal to the Metal

Halloween - Nightmares

0 Comments: