søndag, april 24, 2011

Metal Søndag 24. april


Judas Priest - Turbo
CBS Records, 1986

Ja, jeg dedikerer denne utgaven av Metal Søndag til fucking Turbo. Jeg fult klar over hvor upopulært dette albumet er blant de fleste metalheads. Det var populært blant de som hører på kommersiell rock da det kom ut, men deres meninger om ting tels ikke siden de er en gjeng med dumme sauer. Dette er det albumet Judas Priest bestemte seg for å spille kommersiell hard rock og brukte synth. Det er også det første Judas Priest albumet med digital lydproduksjon. Dette kom som et sjokk på metalheads som forventet ekte heavy metal og dermed er dette album mange unge metalheads blir advart imot å sjekke ut. Dette er bullshit spør du meg. De burde finne det ut på egen hånd fremfor å bli fortalt hva de skal og ikke skal like. Turbo er kanskje et dårlig heavy metalalbum, men det er et knakende godt kommersiell 80-talls hard rock album. Er du typen som seriøst hater Bon Jovi og Van Halen, så er sjansene store for at du kommer til å hate dette. Men er du typen som ikke er redd for å bli kalt en pudding av andre metalheads og ikke har noe imot å ha det moro, så sjekk ut Turbo. For til tross av mangelen på skikkelige metalriff, så er det bunnsolide rockeriff som er nesten like gode. Og Rob Halford er i toppform og er i stand å fange opp oppmerksomheten din. Jeg garanterer du kommer til å høre refrengene i hodet ditt i mange uker i strekk. Hele albumet er catchy som faen og på en god måte. En annen måte å si det på er at dette er et metal som faen rockealbum.

Jeg vet at bare tanken på å høre på pop får mange metalheads til å spy, men er det så ille om man har kule riff som bare Judas Priest kan lage og stemmen til Rob Halford? Jeg synes ikke det. Låtene på Turbo rocker hardt og det er egentlig alt jeg ber om når jeg setter på et album uansett sjanger. Kommersiell 80-talls hard rock har en like stor plass i hjertet mitt som ekte metal og punk/hardcore. Det er jo til syvende og sist rock ’n’ roll alt sammen, så hvorfor diskriminere? Ekte metalheads hører på hva de selv vil høre på, ikke hva andre forteller dem de skal høre på.

-------------------------------

Yonsample er et teknisk post-thrash band fra India med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Ninja Magic - The Way of Life

Dark Tranquillity - Lost to Apathy

Isis - 20 Minutes / 40 Years

1 Comment:

Voggis said...

Det roper SOMMER av produksjonen! Prøvd å spille den på vinteren...det funka ikke. Denne er best når det lukter av solfaktor 50 og svidd flesk.