søndag, april 17, 2011

Metal Søndag 17. april


Tankard - Chemical Invasion
Noise Records, 1987

Alkohol og thrash er de to beste tingene her i verden, så det bare naturlig at et band som Tankard eksisterer. Raske og harde thrashriff som fører til headbanging og lyrikk om alkohol er så genialt som det går an å få det. Debuten var utrolig simpel, mens Chemical Invasion har betydelig mer tekniske riff og låtstrukturer. Det er langt i fra virkelig teknisk, men sammenlignet med Zombie Attack er dette ultrateknisk progressiv metal. Den 7 minutt lange instrumentale For a Thousand Beers viser at de har vokst som musikere siden debuten. De har også en nesten 8 minutter lang låt om hvordan kommersielle puddel rockband er forrædere som har solgt sin musikalske integritet for penger. Det er et stort episk fuck you til dem og får deg garantert til å headbange gjennom hele låten. Thrashsjangerens røtter i punk kommer frem i råskapen og holdningen i musikken. Dette er ikke akkurat overintellektuelle greier, bare nonstop headbanging og drikking. Det er selvsagt noe sosialpolitisk kommentarer i lyrikken, men ingenting som kommer i veien for all drikkingen. Viktigste er tittelsporet som protesterer imot hvordan tysk øl blir ødelagt av moderne kjemikaler og at man må gå tilbake til å brygge det på gamle måten.

Dette albumet er en klassiker og nok et bevis på Tysklands overlegenhet når det kommer til klassisk thrash. Kjøper du dette albumet med på CD får du Zombie Attack med på kjøpet, men det er en originalutgave med bare dette albumet på. Hvis det er noen som har en originalutgave de er villig til å selge, så kontakt meg gjennom bloggen.

----------------------------

Winterburst er et fransk symfonisk black metal band med en demo ute. Du kan høre dem på deres Myspace.

Metal-archives.com version 2.0 er ute. Det er mye nytt jeg må venne meg til og gammelt jeg kommer til å savne, men i det store og det hele er den nye versjonen er nødvendig oppgradering. En ny ting er at nå kan du finne info om plateselskaper i tillegg til band. Under bandnavn og albumtittel her på Metal Søndag står det bestandig plateselskap og årstall. Jeg tviler på noen har brydd seg nok om plateselskapet til at de har klikket på linken til plateselskapets hjemmeside, så jeg tviler på at noen kommer til å bry seg så fryktelig mye om at fra nå vil den linken komme til å til m-a. Bare en liten touch jeg bryr meg om, men som ingen av dere trenger å gjøre. Jeg kommer neppe til å gå gjennom tidligere utgaver av Metal Søndag for å forandre lenkene der.

Nå over til metal musikkvideoer.

Edenbridge - Higher

Witchcraft - Lady Winter

Scanner - Buy or Die

0 Comments: