søndag, januar 09, 2011

Metal Søndag 9. januar


Venom - Black Metal
Neat/Combat, 1982

Venom er det bandet som startet den første bølgen av black metal. Musikalsk er de kanskje tidlig speed metal og en mer primitiv versjon av Motörhead med satanistlyrikk, men de la det viktigste grunnlaget som kom til skille black metal fra all annen metal. Black metal er kjent for primitiv råskap, og Venom er det første metalbandet til å virkelig fokusere på det. De kickstartet sjangeren med demoen Demon i 1980 og albumet Welcome to Hell i 1981. Oppfølgeren Black Metal var albumet som gav navnet til sjangeren. I likhet med det første albumet, så angriper de lytteren med råe og raske riff. Fuck god lydproduksjon eller talent, det er for pingler. Det er nettopp denne fuck you holdningen som gjør at dette er black metal. Mange av dagens fjortiser har problemer med å forstå den første bølgen av black metal og avviser den fordi den ikke høres ut som den andre bølgen, men denne fuck you holdningen gjør Venom mer black metal enn 90 % av moderne black metal band. De satt ut for å angripe metalscenen som de så på med forakt. De så tonnevis av identiske band som fokuserte på catchy melodier, så de kom med lo-fi aggressiv musikk som overgikk alt på den tiden. At de ikke høres ut som moderne black metal er en selvfølge og dagens fjortiser klarer tydeligvis ikke å forstå dette. En annen ting som gjør dem til det første black metalbandet er at de bevist brukte lo-fi lydproduksjon. De valgte ofte de dårligste opptakene som hørtes mye råere ut enn de der de spilte virkelig tight.

Dette er black metal. Det er kanskje først og fremst speed metal med satanistlyrikk, men klarer hjernen din å forstå konseptet første bølge av black metal er forskjellig fra den andre bølgen, så forstår du hvordan og hvorfor dette er black metal. Liker du rå og rettfrem metal enten det er ekte black metal eller god gammeldags 80-talls speed metal, så vet du nok fra før hvor bra Black Metal er. Jeg foreslår du setter det på nå og lar ondskapen strømme gjennom høytalerne/headsett. Lay down your soul to the gods rock ’n' roll. BLACK METAL!

---------------------------

Hæthen er et amerikansk black metal band med en demo ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Jeg har skrevet Metal Søndag nesten hver søndag siden tidlig 2006. Hovedsakelig for å forhåpentligvis inspirere de som måtte snuble over denne bloggen til å sjekke ut albumene jeg skriver om og oppdage/gjenoppdage metalsjangerens mange klassikere. Men det har også handlet om å overvinne mine skrive og lesevansker. De første årene er klønet skrevet, men jeg har så vidt nådd et punkt at jeg er litt fornøyd med det jeg har skrevet de siste par årene (hvis vi ser bort i fra den forrige utgaven jeg skrev i på noen få minutter fordi jeg skulle reise vekk og ønsket å bli for ferdig). Jeg har langt å gå før jeg har skrevet en skikkelig godt skrevet anmeldelse. Jeg har enda problemer med punktumer og komma, jeg har enda et veldig lite ordforråd og jeg kan fremdeles nesten ingen musikkteori eller noen faguttrykk som kan beskrive musikken. Men som sagt har jeg kommet litt lengre enn der jeg var i 2006. Tingen er at jeg ønsker å gå tilbake og omskrive mange tidligere utgaver der jeg ikke klarte å uttrykke meg riktig. Et godt eksempel er Welcome to Hell, der jeg burde ha skrevet mye av det jeg skrev om Black Metal.
Dette er ikke noe jeg kommer til å gjøre i nær fremtid. Jeg er enda ikke nådd målet med å skrive noe bra, men den dagen det skjer vil det bli en del omskrivninger.

Nok babbel, her er metal musikkvideoer.

Satanochio - Lethe

Wretched - A Preservation of Immortality

Puncture - Nailed to a Cross

0 Comments: