søndag, oktober 24, 2010

Metal Søndag 24. oktober


Mortician - Zombie Apocalypse
Relapse Records, 1998

Det nærmer seg Halloween, så jeg følte for å skrive om enda en utgivelse av Mortician. En EP denne gangen. Jeg kan like godt bare lime inn teksten fra de andre utgavene av Metal Søndag der jeg har skrevet om dem. Zombie Apocalypse akkurat identisk med de andre utgivelsene deres. Det er en tykk og vegg med riff (i den løseste definisjonen av ordet riff) der man ikke kan høre hva som er bass og hva som er gitar. Det er brutalitet uten nåde i kort goregrindformat. Vokalen er dyp og utydelig growling, og trommemaskinen er stilt inn på å spille blast beats. Det er som vanlig lange klipp fra skrekkfilmer foran halvparten av låtene.
Så hva er poenget å dedikere enda en utgave av Metal Søndag til dette når det samme som de alle andre utgivelsene? Og hva er det jeg hører i dette som gjør at jeg hele tiden kommer tilbake til dette bandet? Det er et vanskelig spørsmål å svare på, men det er noe med Mortician som fanger opp gamle b-skrekkfilmer med mer blod enn plot. Det er noe magisk å sitte opp hele natten å høre på den mest hjernedøde maltrakteringen av death metal som noen gang er spilt inn. Det er noe i det som gjør at jeg aldri får nok.

Ingenting er som musikk som skaper indre bilder av klassiske filmer som Re-Animator, Braindead og Evil Dead, og som er fylt opp med monoton brutalitet som kan bli for mye for selv den tøffeste death metalfanatiker.

---------------------------

Moanaa er et atmosfærisk sludge band fra Polen. De har gitt ut en selvfinansiert EP som kan høres på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Insania - Večer, kdy Freud zpíval basem

Hemoptysis - Shadow of Death

Necrophobic - Revelation 666

0 Comments: