søndag, september 26, 2010

Metal Søndag 26. september


Warbringer - War Without End
Century Media Records, 2008

I slutten av 2006 begynte jeg presentere demoband i tillegg til musikkvideoene. Jeg vet ikke hvor mange av dere som gidder å sjekke dem ut, men jeg liker å tro jeg gir de bandene litt mer oppmerksomhet med å poste dem her på Metal Søndag. I 2007 presenterte jeg Warbringer som da hadde gitt ut en selvfinansiert EP. Like etterpå ble de et av de største navnene innenfor retro-thrash. Mest fordi de ble hyllet over alt på alle tenkelige metalsider på nettet, men jeg liker å tro at jeg hjalp litt til med å gjøre dem litt mer kjent. Det er derfor jeg skriver om dem i dag. De er et godt eksempel på at hvilken som helst av disse demobandene jeg poster har en sjanse til å bli noe stort.
War Without End er et av de mest kjente albumene nå innenfor retro-thrash. Dette albumet viste at retro-thrash ikke bare er useriøse band som synger om øl og moshing, men at det også kan være voldelig aggresjon om krig og elendighet. 80-talls thrash hadde selvsagt humor og band som sang om øl, men det var mye mer seriøst om frustrasjonen med å leve i en ustabil verden fylt med lidelser og urettferdighet. Warbringer fanger opp den seriøst aggressive ånden til klassiske band som Kreator og Megadeth. Det er en del svakheter å finne i at War Without End ikke er så bra sammensatt sammenlignet med oppfølgeren, men det er ikke så uvanlig for debutalbum å ha en del ujevnheter.

I det store og det hele er dette et av de mer solide retro-thrashalbumene der ute. Det er virkelig 80-talls thrashriff hele veien, men låtstrukturene er nærmere moderne ekstrem metal, så det er langt i fra en ukreativ kopi av 80-tallets thrashguder. Det er som nevnt noen ujevnheter, men ikke nok til å ødelegge noe. Retro-thrash kan ikke konkurrere med genuin 80-talls thrash i følge en del old school grinebitere, men jeg Warbringer viser at de tar grundig feil. Kanskje ikke med akkurat dette albumet, men med det potensialet de har vist så langt.

-----------------------

Temple of Opposites er et irsk black metal band med en demo ut. dere kan høre dem på deres Myspace.

Det var black metalaften på Glassheim i går.
Første band Ninth Circle var ikke akkurat black metal, men mer moderne thrash med elementer av black metal. De var ok, bare hakket over middelmådig, men fortsatt ok. Det vil si det gikk an å headbange og de fungerte som grei nok underholdning. Hadde jeg vært litt mer full, så hadde jeg likt dem bedre.
Neste var Arvas. Jeg hadde hørt på albumet deres bare noen dager før jeg så dem i går, men kjente knapt igjen låtene de spilte. Jeg antar jeg burde ha hørt litt mer på dem før konserten. De var mye bedre en forrige bandet og betydelig kulere live. Anbefaler både albumet og se dem live om noen av dere skulle få sjansen til både det ene og det andre.
Hovedbandet var ingen andre enn selveste 1349. Alle som følger med på norsk black metal vet hvem de er, så ingen introduksjon er nødvendig. De spilte knallhardt og var som forventet et bra liveband. Eneste problemet var at vokalen ikke var høy nok, så det var mer en instrumental konsert med et hint av black metalskriking i bakgrunnen.
Idet store og det hele var en det veldig fin kveld.

"Jason" Turd Ferguson skrev en morsom artikkel om det nye best of albumet til Soundgarden. Den kan leses her.

Over til metal musikkvideoer.

Blackthrone - Black Metal Juggernaut
Fanvideo.

Hammerfall - Blood Bound

Drawn and Quartered - Hail Infernal Darkness

0 Comments: