søndag, august 29, 2010

Metal Søndag 29. august


Thunderbolt - Demons and Diamonds
FaceFront, 2002

I det siste har det vært mange nye band som liksom skal bringe til bake den klassiske heavy metal sounden fra 80-tallet. Dette er bare bullshit spør du meg. Det har vært tonnevis av band gjennom 90- og 2000-tallet som har spilt skikkelig tradisjonell heavy metal, så disse nye bandene er på ingen måter metalsjangerens redningsmenn.
Et band som spilte old school metal før old school metal ble kult igjen er norske Thunderbolt. De blir ofte sammenlignet med Iron Maiden, mest fordi vokalist Tony "Thunder" Johannessen høres ut som Bruce ”The Air Raid Siren” Dickinson. Forestill dere at Bruce virkelig levde opp til ”The Air Raid Siren” og dere vil ha en ide om hvordan Tony høres ut. Stemmen hans sitter som støpt og jeg kan ikke forestille meg hva annet han kunne ha gjort med stemmen sin enn å synge for et heavy metalband.
Riffene skaper en ren heavy metalstemning som også kan sammenlignes med Iron Maiden eller Bruce Dickinson sitt soloband. De har en hypnotiserende effekt fylt med den nostalgiske følelsen med å oppdage og endelig forstå tradisjonell heavy metal. De prøver seg ikke så mye på speed og satser heller på mer midttemporiff. Dette er ikke musikk man skal headbange vilt til, men heller bare føle strømme gjennom kropp og sjel mens man blir ett med metal. Det betyr selvsagt ikke man skal la være å headbange, bare at musikken har betydelig dypere påvirkning enn det fysiske.

Jeg vet jeg har nevnt Iron Maiden mye, men de har sin egen unike sound. Det er bare det at de har veldig lik vokalstil og mye av den samme stemningen.
Hver gang jeg hører på dette albumet, så føler jeg at jeg oppdager metal på nytt. Jeg gjenoppdager hvorfor jeg aldri får nok og at jeg blir syk om jeg ikke får høre på metal. Dette albumet fortjener klassikerstatus og bli oppdaget av metalheads over hele verden.

--------------------------------

All er et finsk death metal band med hint av thrash som har gitt en demo. Du kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Rotting Christ - After Dark I Feel

Demonica - Demon Class

Edguy - Superheroes

0 Comments: