søndag, juli 04, 2010

Metal Søndag 4. juli


Accept - Restless and Wild
CBS, 1982

Accept er et av de bandene jeg hele tiden gjenoppdager. Deres blanding av simpel kommersiell heavy metal og tidlig power metal gjør at jeg hører på dem om igjen og om igjen uten å gå lei. De er tysklands svar på AC/DC, bare mer metal og med tydelige hint av Judas Priest.
Restless and Wild har en av power metalsjangerens viktigste låter. Åpningssporet Fast As A Shark er drittøff og bombastisk speed metal som overgikk det meste som kom ut i 1982. I tillegg til å være tidlig power metal, så er den også en viktig del av utviklingen av thrash.
Det er nesten fristende å si at resten av albumet er en nedtur etter åpningssporet siden ingen av låtene har den samme tøffe speeden i seg, men det ville ha vært en løgn. Hva resten mangler i ren speed tar de igjen med tøffe riff i klassisk heavy metalstil. Hele den ekte og energiske følelsen av tidlig 80-talls metal går gjennom hele albumet fra start til slutt.
Udo Dirkschneider sin stygge AC/DC lignende vokal er ofte grunnen til at noen folk ikke liker Accept, men personlig kan jeg ikke tenke meg noen annen vokalstil til denne musikken. En vokalist som Rob Halford hadde sikkert fungert fint, men det er noe med den stygge skrikende vokalen som gir musikken et ekstra løft. Metal skal være farlig, aggressivt og alt annet enn pent, og jeg tror de fleste av oss kan være enig at Udo er alt annet enn pen.

Jeg kunne ha sagt at hvis du bare skal kjøpe et Accept album i ditt liv, så kjøp dette, men Accept har for mange gode album til at det blir riktig. Det er mer riktig å si at dette albumet er et veldig fint sted å starte hvis du ikke har hørt Accept før. Liker du old school heavy metal, så burde du seriøst skamme deg om du ikke har dette albumet.
Åpningssporet alene er god nok grunn til at Restless and Wild er et album du må skaffe deg. Har du respekt for metalsjangerens historikk og utvikling, så burde du skaffe deg dette albumet snarest.

------------------------------

Prognan er et kroatisk black metal band som har gitt ut en demo. Du kan høre dem på deres Myspace.

Siden alle demobandene mine er på Myspace, så ønsker jeg å påpeke at Myspace har begynte å suge enda kraftigere enn noensinne. Reklame mellom låtene har nå begynte å dukke opp. Man hører gjennom låtene til et band, så blir det plutselig stille. Man lurer på hvorfor ikke neste låt begynner å spille og så oppdager man reklame dekker over spilleren som man må lukke for at man kan høre neste låt.
Det går en del låter før dette skjer, men det er tidsspørsmål før det skjer med hver låt. Det er tidsspørsmål før de begynner med reklameklipp også. Fuck Myspace.

Det er så vidt verdt å nevne at det er USAs nasjonaldag. Jeg burde ha skrevet om et upatriotisk crossoverband i stedet for Accept, men jeg bryr meg ikke nok til å gjør det. Det er bare noe jeg kom på nå.

Her er metal musikkvideoer.

Godsplague - War Sign

Mindfunk - Goddess

Hibria - Anger Inside

0 Comments: