søndag, juni 27, 2010

Metal Søndag 27. juni


Slayer - Seasons in the Abyss
Def American, 1990

Jeg har tidligere skrevet om alle de klassiske Slayer albumene en hver metalhead burde være kjent med. Jeg burde egentlig la være å skrive om flere album av dem og heller skrive om et mindre kjent band som fortjener mer oppmerksomhet, men jeg digger virkelig noe av de senere albumene av dem. Jeg tror jeg kommer til å miste litt troverdighet når jeg sier at jeg digger dette albumet like mye som de klassiske 80-tallsalbumene, men det er genialt album i mine ører.
Det ble gitt ut helt i begynnelsen av 90-tallet, så de er ikke forpestet så mye av 90-tallssøppel som på de senere albumene. Det er fortsatt thrash og det er absolutt fortsatt Slayer. Det er en skikkelig dose speed i åpningssporet, men de holder seg for det meste innfor midttempo resten av albumet. Musikalsk er det en direkte oppfølger til South of Heaven og jeg har aldri helt forstått så mange er negative til dette albumet. Det er skikkelig trøkk i musikken og den unike stemningen som bare Slayer kan skape er der. Stemningen er ikke like satanistisk som de klassiske albumene, men den er absolutt mørk og til tider virkelig creepy. Dave Lombardo er fremdels på trommer, Jeff Hanneman og Kerry King spiller fortsatt solide Slayer riff og gitarsoloer. Tom Araya har kanskje mistet litt av stemmen sin siden han ikke kommer med noe høy pitch skrik og er kanskje ikke i 100 % toppform, men han er fremdel gjenkjennelig. Jeg liker virkelig hans vokalprestasjon på dette albumet siden det er noe creepy med den som er vanskelig å sette fingeren på.

90-tallet har så vidt begynt å spre seg inn i musikken, men det er i en riktig dosering av det som fungerer. Dette er kanskje ikke et klassisk Slayer album, men det er en klassiker for meg personlig.

--------------------------

Gaywyre er et speed metal band fra New Zealand med en selvfinansiert EP. De har i ettertid skiftet navn til Razorwyre, men EP-en under det originale navnet ligger tilgjengelig på deres Myspace.

Det konsert på Glassheim med en rekke mindre kjente hard rock/metalband, som var skikkelig kult. Det var bra stemning og alt det der, men som vanlig med småband møtte nesten ingen opp. Det er irriterende et småsted har en så flott klub og ingen lokale møter opp. Når det er større band er over 90 % av de som kommer fra alle andre steder enn Jevnaker. Har man et slik tilbud, så burde man utnytte det.

Nå over til metal musikkvideoer.

Mayhem - Welcome to Hell
Venom cover (vet at hjemmekameraer ikke var så fantastiske på 80-tallet, men dette ser mer ut som et opptak fra 50-tallet enn fra 80-tallet)

Dissection - Starless Aeon

Bible of the Devil - The Turning Stone

0 Comments: