søndag, mai 23, 2010

Metal Søndag 23.mai


Black Sabbath - Mob Rules
Warner Bros., 1981

Mob Rules er det andre Black Sabbath albumet med Dio på vokal. I likhet med Heaven and Hell, så er det mer up beat og catchy riff enn det var på de klassiske albumene med Ozzy. Dette kommer tydelig frem i åpningssporet Turn Up The Night. Samtidig har dette albumet doomelementer så det holder. Voodoo har den klassiske mørke Black Sabbath stemningen og når man hører The Sign Of The Southern Cross finner man hint av den episke doomsjangeren Candlemass er kjent for. I det store og det hele er dette et veldig variert album når det kommer til riff, men ikke i et sekund er det tvil om at det er Tony Iommi som står bak dem.
Men uansett hvor geniale og fantastiske riffene er, så er det Dio sin kraftige og gripende vokal som står i sentrum. Det er umulig for meg å gi den en god beskrivelse, så jeg skal ikke en gang prøve. Dessuten vet så godt som alle hvordan han høres ut uansett.

I det store og det hele er dette en metal klassiker de fleste metalheads er kjent med. I metalverdenen er det en selvfølgelighet at man har dette albumet i platehylla og alle er godt kjent med dette albumet. Men for alle utenfor metalverdenen er det bare Black Sabbath med Ozzy som betyr noe. Black Sabbath med Dio er ikke direkte ukjent, men det har altfor lenge vært ignorert av de fleste rock og popfans.
Jeg vet jeg ikke er noe flink til å skrive og ikke beskriver musikken godt nok til å gi en som aldri har hørt dette albumet et godt inntrykk av hvordan det høres ut. Bare ta mitt ord på at det er et bra album. Om du kjøper dette albumet og ikke liker det etter gjentatte gjennomlytninger, så skal jeg gi deg pengene du brukte på det tilbake.

------------------------

------------------------

Skyliner er et amerikansk power metal band som har gitt ut to demoer. Du kan høre dem på deres Myspace.

Dio døde sist søndag. Jeg trodde ikke det med en gang fordi noen laget en fake post på et forum om hans død noen dager før, dessuten kunne ikke Dio dø. Det er utenkelig at noen som han kan dø, men det skjedde uansett.
Fredagen før så jeg Jørn. Da han og bandet spilte et ekstranummer, så hadde de en ny låt som var en hyllest til Dio. Jørn sa at han viste at Dio ikke hadde mye tid igjen, men jeg tenkte ikke så mye over det der og da. Nå som jeg ser videoen han har laget til sangen begynner det å gå opp for meg.


Dio betyr noe for alle av oss. Det er kanskje noen metalheads der ute som bare bryr seg om ekstrem metal som gir faen, men for de fleste av oss var hans død dårlig nytt. Hans stemme nådde oss alle enten man er en metalhead eller en tilhenger av rock.
Dio er et av ikonene for metal både gjennom image og hans vokalprestasjoner. Han brydde seg ikke om hva som var kult og trendy, eller om utenforstående gjorde narr av nerdete fantasylyrikk og utdaterte riff. Han var seg selv samme faen. Hans stemme var blant de mest unike og kraftigste. Mens alle de klassiske metalvokalistene har nå mistet stemmen, så ble Dio bare bedre med årene.
Eneste trøsten er at selv om mannen er død, så vil han alltid bli husket. Så om vi ikke ødelegger oss selv med atomvåpen, så kommer det til å være folk som hører på Dio tusenvis av år fremover.

Jeg har lest en del utsagn fra forskjellige artister som skriver om hvor mye Dio betyr for dem og hvor tungt hans død er for dem. Mange av dem er rørende og velskrevende, men den rørte meg mest var den fra Lemmy. Ikke fordi ordene var noe spesielle, men på grunn av bildet som ble postet sammen med dem.
Bildet av to guder som omfavner hverandre.



Nå over til metal musikkvideoer.

Tsjuder - Sacrifice
Bathory cover

Arsis - Forced To Rock

Putrid Pile - Putrid Pile (of Rotting Corpses)
Noen ganger er alt man trenger en mann på gitar og en trommemaskin.

0 Comments: