søndag, mars 28, 2010

Metal Søndag 28. mars


3 Inches of Blood - Advance and Vanquish
Roadrunner Records, 2004

3 Inches of Blood er blitt ganske kjent og det er nesten poengløst for meg å skrive om dem siden man kan lese langt bedre skrevet anmeldelser av dette albumet på alle mulige metalsider. Men Metal Søndag handler like mye om hva jeg liker som det handler om klassikere, så jeg skriver om dem uansett.
For de av dere som ikke som har levd under en stein gjennom 2000-tallet, så er 3 Inches of Blood et power metalband mede to vokalister. Den ene er en tradisjonell heavy metal vokalist, mens den andre har skrikevokal som man kan finne i moderne hardcore og metalcore. Denne sære kombinasjonen burde ikke fungere, men den gjør det utrolig nok. Det er nok av de som synes dette bare er teit og irriterende, men ofte er det fordi de har veldig bestemte ideer om hvordan metal skal være.
Musikken er rettfrem power metal med en solid NWOBHM følelse. Om man ser bort i fra den andre vokalisten og lydproduksjonen, så kunne dette likegodt vært spilt inn i 1985 og vært et av de albumene som definerte power metal.

Jeg har ikke hørt debutalbumet deres eller noen av oppfølgerne, jeg vet bare at dette albumet er knalltøft. Du er sikkert sett mange anmeldelser av dette albumet og mange av dem har nok vært positive, men du har kanskje ikke kommet så langt som å sjekke dem ut enda og du er litt usikker om denne vokalstilen er noe for deg. Tro meg, dette albumet er verdt å skaffe seg. Med mindre du er hypersensitiv når det kommer til vokal er du garantert til å like dette.

---------------------------------

Contaminator er et amerikansk thrash band som har gitt ut en selvfinansiert EP. Du kan høre hele EP-en på deres Myspace.

Fredag og lørdag denne uken var det skikkelig black metal konserter på Glassheim. Første kvelden var det Blodspor, Voluspaa og islandske Fortíð. Andre kvelden var det Endezzma, Kvælt og Angst Skvadron. Jeg skal ikke gå i noen detaljer, jeg ønsker bare å si at alle bandene var fantastiske. Stemningen var på topp.

Nå over til metal musikkvideoer.

The Accüsed - Two Hours Til Sunrise

Skeletonwitch - Repulsive Salvation

Gorgoroth - Of Ice and Movement

0 Comments: