søndag, mars 14, 2010

Metal Søndag 14. mars


Thin Lizzy - Vagabonds of the Western World
Decca Records, 1973

Thin Lizzy er et band ikke mange forbinner direkte med metal, men som jeg forklarte da jeg skrev om debutalbumet deres, så utviklet de seg til et imot slutten av karrieren. Hvis du er kjent med dette bandet og har fulgt med på Metal Søndag, så legger du kanskje merke til at jeg har hoppet over det andre albumet og gått rett på nr. 3. Jeg har aldri hørt deres andre album og har lest lunkende anmeldelser om det. Tanken på det finnes et middelmådig Thin Lizzy album skremmer meg, så jeg har unngått å noen gang høre på Shades of a Blue Orphanage. Om dette er en feiltagelse, så si i fra.
Vagabonds of the Western World er fremdeles et godt stykke fra metalmaterialet deres, men i gjengjeld er det er virkelig kult rockealbum. Det er hard rock, men siden det er snakk om Thin Lizzy er det en unik følelse som gjør at det blir til noe mer enn bare hard rock. Hele albumet føles ut som alt det rock burde være. Det er hint av både det ene og det andre av det som eksisterte innfor 70-talls rock, men i perfekte doser og på det rette stedene. Musikken føles så perfekt at alt annet slutter å eksistere. Man kan virkelig lure på hva som feiler folk når U2 er det mest kjente irske bandet i stedet for Thin Lizzy.

CD-utgaven kommer med Whiskey in the Jar som bonusspor, som uten tvil er deres mest kjente låt takket være at Metallica coveret den. Originalen er tusen ganger bedre.
Dette albumet er perfekt for en hver anledning enten man er trist eller glad. Det er både melankolsk og up beat på en og samme gang, og liker det rock kan du ikke leve uten dette albumet og resten av deres diskografi.

---------------------------

Minjar er et tysk folk metal band som har gitt ut to demoer. Du kan høre dem på deres Myspace.

Det var Wacken Metal BattleGlassheim i går.
Første bandet ut skulle være heavy metal bandet Stone Bone Crosses, men dessverre avlyste de. Virkelig synd siden jeg likte dem sist gang jeg så dem.
Bandene som spilte var Profania, Disintegration, Acelsia og Forbidden Forest. Jeg husker ikke hvem som var hvem og når de var på scenen, men jeg er sikker på at førstebandet var Acelsia. De spilte melodiøs black metal med keyboards og var ganske gode. Faktisk var alle bandene gode. Jeg husker også at Forbidden Forest var det andre bandet siden det ble påpekt da de vant.
Jeg fikk en kopi av albumet deres som de signerte.

Nå over til metal musikkvideoer.

Hail of Bullets - Warsaw Rising

Megadeth - Head Crusher

Saxon - Live to Rock

0 Comments: