søndag, oktober 11, 2009

Metal Søndag 11. oktober


Devil Doll - The Girl Who Was... Death
Hurdy Gurdy Records, 1989

Det er ikke lenge til Halloween, så hvorfor ikke høre på metal som reflekterer høytiden? Horror har alltid vært en viktig del av metal, så de tre neste Metal Søndagene frem til Halloween kommer til å handle om nettopp det.
Devil Doll er et av musikkhistoriens mest unike band. Mr. Doctor er en ganske sær mann som lager musikk bare for seg selv, og bare noen få av de uttallige albumene han har spilt inn har noen gang blitt utgitt. De få som har blitt utgitt har lenge vært praktisktalt umulige å få tak i, og det er først i senere tid at man kan kjøpe dem på nettet gjennom diverse distroer.
Musikken på The Girl Who Was... Death er virkelig sær avantgarde klassisk musikk med metalliske partier spredt utover nesten 40 minutter. Det er langt mellom metalpartiene, men når de setter i gang er de ufattelig tøffe melodiøse riff. Jeg hadde drept for et helt progressiv/power metal album i den stilen de bruker på dette albumet. Men de lange symfoniske partiene er selvsagt det som gjør denne musikken så genial. De har virkelig drepende mørk og skummel atmosfære, som gir følelsen av horror. Vokalen til Mr. Doctor er en av de mange tingene som gjør Devil Doll så unik. Det er vanskelig å beskrive stemmen hans, eneste jeg kan si at den er forskrudd.
Etter nesten 40 minutter med terror, så er det 20 minutter med stillhet før de to siste minuttene, der de spiller en metalversjon av introen til kultserien The Prisoner.

Er du ute etter horror og unik musikk, så er det ingenting som kan måle seg med Devil Doll. Dette albumet ble spilt inn i 1989. Det var ingen ting på den tiden som i det hele tatt minnet om hva det Devil Doll gjorde på dette albumet. Vi er i år 2009 nå, og det er fremdeles ingenting her i verden som i det hele tatt minner om dette albumet.
Jeg anbefaler alle album jeg skriver om, men dette er et av de jeg virkelig anbefaler over det meste jeg har skrevet om så langt. Mer avantgarde enn dette eksisterer ikke.

-------------------------

Finntroll Trollhammaren piano version

-------------------------

Heonia er et fransk symfonisk metal band som har gitt ut en selvfinansiert EP. Du kan høre dem på deres Myspace.

Jeg var på konsert på Glasshein igjen. Jeg så tre solide band, og drakk meg så dritings at jeg knapt husker noe av det.
Først ut på scenen var heavy metal bandet Stone Bone Crosses. De var virkelig gode og jeg kjøpte demoen og den nye EP-en deres.
Neste var hard rock bandet Dobermann. Jeg hadde sett dem før, så jeg hang heller backstage med gitaristen til kveldens hovedattraksjon. Fikk bare med meg den siste låten, men den var bra og bandet så ganske energiske ut, så jeg antar det var et bra sett.
Hovedbandet var Jørn, men jeg var for dritings til å virkelig følge helt med. Synd siden både Jørn og bandet hans er talentfulle. Jeg tyner bestandig i meg store mengder øl på konserter, men i går fikk jeg det for meg at jeg måtte tyne i meg mest mulig øl på kortest mulig tid. Uansett var det en god konsertopplevelse og jeg anbefaler alle å sjekke ut disse bandene.

Nå over til metal musikkvideoer.

Warpath - Damnation

Arakain - Thrash the Trash

Krisiun - Combustion Inferno

0 Comments: