søndag, august 16, 2009

Metal Søndag 16. august


Mortuary Drape - Into the Drape
Decapitated Records, 1992

Jeg husker for en del år siden at jeg så på et innslag på TV om italienske studenter som lærte seg norsk fordi de digget norsk black metal. For noen idioter tenkte jeg. Jeg digger også norsk black metal og de fleste black metal utgivelsene jeg har skrevet om her på Metal Søndag har vært norske, men det er fordi jeg er norsk. Dette er på ingen måte fordi jeg er noe patriotisk, men når man har hatt en sterk nasjonal black metal scene er det tåpelig å ikke gripe tak i den.
Italia har også hatt en sterk black metal scene og noen av sjangerens beste og mest unike band. Deres scene er eldre enn vår og lang mer blasfemisk og okkult med tanke på Italias strenge katolske tradisjoner.
Så hvorfor gå gjennom bryderiet med å fokusere på norsk black metal når man selv har en så fantastisk scene?

Et godt eksempel på blasfemisk og okkult black metal fra Italia er Mortuary Drape. Etter tre demoer gav de ut denne 19 minutter lange EP-en med ren og ekte okkult musikk. Dette er primitive riff med en virkelig ren horrorstemning hentet fra italienske skrekkfilmer fra 70 og 80-tallet og virkelig morbide satanistiske ritualer. Alt fokuset ligger i skape stemning fremfor å være raskest eller mest brutal. Vokalen er lang dypere enn hva man forventer fra black metal og ligger nærmere old school death metal (noe jeg savner i moderne black metal).
Dette er mer en okkult sekt enn et band, og man har følelsen at man hører på et ritual dedikert til mørke guder som hersket over jorden lenge før menneskeheten oppsto.
Into the Drape av Mortuary Drape er bare en liten smakebit av hva Italia har å tilby og et perfekt eksempel på hvordan black metal var bedre før alle begynte å kopiere oss nordmenn.

------------------------------------

Devoid of Grace er et russisk death metal band som har gitt ut en selvfinansiert EP. Du kan høre hele EP-en på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Pegazus - The Headless Horseman

Kataklysm - Taking The World By Storm

Goblin Cock - We've Got A Bleeder

0 Comments: