søndag, juni 14, 2009

Metal Søndag 14. juni


Black Sabbath - Heaven and Hell
Warner Bros., 1980

I 1977 sluttet Ozzy som vokalist i Black Sabbath, han kom tilbake samme året for så slutte igjen i 1979. Samme året fikk de inn Dio som vokalist og begynte å spille inn Heaven and Hell. Har du hørt på metal noen år har du sikkert hørt dette albumet, og da vet du hva som skjer hvis du kombinerer riffene til Tony Iommi med vokalen til Ronnie James Dio. Du får noe av den beste musikken som noen gang har eksistert.
Dette albumet markerer et stilskifte fra doom til mer rettfrem heavy metal, men doomelementene er selvsagt der fremdeles. Det er flere raskere låter enn det var på albumene med Ozzy og det er mer catchy låter som bare kan beskrives som tidlig power metal.
Siden Dio er en teknisk sett bedre vokalist enn Ozzy, så er Heaven and Hell fylt opp med flere virkelig imponerende partier. Det er ekstremt få som klarer å veksle mellom myk og melodiøs, og mer rå og aggressiv slik som Dio klarer. Han lever virkelig opp til navnet sitt.

Jeg har aldri klart helt å bestemme meg for hvilken periode av Black Sabbath som er best, men de årene med Dio er de jeg digger best akkurat nå. Jeg kommer sikkert til å skifte mening når jeg setter på Paranoid eller Master of Reality, men akkurat nå er det Heaven and Hell som ruler.
Apropos Heaven and Hell, siden Ozzy sitter med en del av rettighetene til Black Sabbath, så har Tony Iommi, Terrance "Geezer" Butler og Dio dannet et band som nettopp heter Heaven and Hell. Dette er det nye Black Sabbath og elsker du metal så må skaffe deg The Devil You Know.

-------------------------

Evenmore er et spansk power metal band som har gitt ut en selvfinansiert EP. Du kan høre dem på deres Myspace.

Enda en konsert på Glassheim i går. Enda tre band jeg aldri hadde hørt om i det hele tatt.
Første bandet var Fluffydoom som var kveldens eneste metalband. De spilte en form for thrash, men manglet mye av den aggresjonen sjangeren krever. Coverlåtene de spilte var mer spennende enn de originale låtene. Det var deres nest siste konsert før en to års pause på grunn av militærtjeneste.
Neste var Blood Cargo. De spilte groovy og hard musikk med hint av metal. Jeg vet ikke helt hva slags sjanger jeg kan plassere dem i. Om moderne groovy hard rock er en virkelig sjanger antar jeg at de hører hjemme der. Uansett så var de bedre enn det forrige bandet.
Siste bandet var Dunderbeist. De var i samme stil som Blood Cargo, men med to vokalister og en fyr som spilte keyboards/synth/whatever og hadde et sette med bongtrommer. Bra live band, men jeg ikke forestille meg å sette meg ned å høre dem på plate.
Har du mulighet til å se Blood Cargo eller Dunderbeist så er det ingen grunn til å nøle selv om de ikke er metal.

Nå over til metal musikkvideoer.

Seasons Of The Wolf - In The Shadows

Cannibal Corpse - Make Them Suffer

X Japan - Rusty Nail

0 Comments: