søndag, mai 10, 2009

Metal Søndag 10. mai


Megadeth - Peace Sells... But Who's Buying?
Capitol, 1986

Megadeth er et av de bandene alle vet om og alt jeg kommer til å skrive er ting som er allerede blitt påpekt en million ganger før. Alle vet at Megadeth er bandet som Dave Mustaine dannet fordi han ble sparket ut av Metallica fordi han var (og fremdeles er) en gigantisk drittsekk. Uansett hvor ufyselig denne fyren er så kan virkelig spille noen skikkelige tøffe riff og i thrash er det egentlig alt som skal til for å lage et godt album. Gitarspillet til Chris Poland er minst like viktig del av dette albumet, men det er ingen tvil om at Dave Mustaine er hovedfokuset i Megadeth.
Vokalen til Dave Mustaine er akkurat som på de andre albumene den råtne drittsekkstemmen, og det fungerer perfekt. Han kan ikke synge pent, men dette er thrash for faen og det skal høres stygt ut.
Peace Sells... But Who's Buying? er full av geniale låter fylt med geniale riff. Peace Sells er en ekstremt catchy låt og er absolutt den låten de fleste av oss assosierer med dette albumet. Det er en av de låtene som sitter fast i hodet ditt resten av livet.

Det er mange thrashalbum fra 80-tallet som er obligatoriske for en hver metalhead, men jeg tror dette albumet er litt mer obligatorisk enn mange andre album. Hvis du liker litt melodiøs thrash kan du ikke unngå Peace Sells... But Who's Buying?

-----------------------

Chronicus er et chilensk grindcore band som har gitt ut en selvfinansiert EP. Du kan høre dem på deres Myspace.

Jeg var på konsert på Glassheim i går.
Første band var et dårlig punkband som het Saurosapiens. Da jeg så vokalisten hadde homoemohår forsto jeg fort at dette ikke var verd å høre på. Musikken var halvveis ok nok punk, men homoskrikingen ødela alt.
Neste band var mye bedre. De var et melodiøst metal (av pseudopower/gotisk metal typen med masse synth og kvinnelig vokalist) band under navnet Atmospheria. De har ikke gitt ut noe enda som jeg vet om, så de er ikke å finne på metal-archives.com enda. De var et godt eksempel på hvordan den mer pinglete siden av metal kan være like tøffe som å se live som de ekstreme.
Siste bandet var norske power metal bandet Highland Glory. De hadde byttet ut sin tidligere vokalist Jan T. Grefstad med Trine Elise Johansen. Jeg har ikke hørt noe særlig på dette bandet, så jeg vet ikke om hun høres noe bedre ut enn Jan, men ser betydelig bedre ut.
De spilte bra og alt det der, så det var en fin kveld for meg. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg måtte bli utsatt for dårlig punk før jeg fikk se noen gode band.

Nå over til metal musikkvideoer.

Manowar - Gloves of Metal

Salem - Act Of War

Khors - Red Mirrors

0 Comments: