søndag, april 05, 2009

Metal Søndag 5. april


Atheist - Elements
Active Records/Metal Blade, 1993

Atheist er og blir et av de mest briljante bandene som noen gang har eksistert. Deres fusjon av jazz og teknisk death/thrash metal er så genial at man ikke kan tro det uten å ha hørt det.
Jazzelementene er ekstra tydelig på dette albumet, ikke bare i form av trommingen, men også i riffene. I likhet med tidligere album er hele sammensetningen så fantastisk at man kan bli slått ut helt av å høre på det. Dette er så teknisk at det får andre progband til å høres ut som klønete amatører. Spiller du noen instrumenter kommer du til å kaste dem ut av vinduet fordi du vet at uansett hvor mye du øver kommer du aldri nærheten av dette.
Det er også noen korte jazzlåter på Elements som ikke er like geniale som deres metalmateriale, men ellers ganske fine å høre på. De kommer ikke i veien på noen måte og fungerer som pusterom i det ellers så ekstreme lydbildet.

Dette er noe av det kuleste som noen gang har kommet fra både metal og jazzsjangeren. Digget du de to forrige albumene kommer du garantert ikke til å bli skuffet med Elements.
Dette albumet er obligatorisk for alle som liket god musikk.

-------------------------------

Sanity's Rage er et belgisk thrash band som har gitt ut en selvfinansiert EP. Du kan høre dem på deres Myspace.

Jeg var på Glassheim i går for å se W:O:A Metal Battle. W:O:A Metal Battle er konkurranse som gir småband muligheten til å opptre på metalfestivalen Wacken Open Air.
Første bandet var thrashbandet Inquested. De var ganske kule, men jeg syntes ikke at vokalen var all verden. Selv om de kunne spille bra nok så var ikke de Wacken materiale i mine øyne.
Neste var Acelsia som var en form for gotisk metal med kvinnelig vokal. Jeg husker at vokalisten sa at de skulle gi ut en demo snart, men jeg husker ikke noe særlig om musikken. Jeg antar hun var flink til å synge, men volumet på mikrofonen var altfor lavt til at stemmen hennes virkelig kom fram i lydbildet. Så jeg brukte mesteparten av spilletiden deres på prøve å se opp skjørtet hennes (uten suksess) i stedet for å høre så mye på musikken. Jeg var grei og kjøpte henne en øl etterpå.
I følge plakaten var det også et band som het Kvælt. Jeg husker ikke om de var på scenen det hele tatt. Kanskje de var avlyst eller noe sånt, men det er fult mulig at de var så lite minneverdig at jeg ikke husker at de spilte.
Ørkenkjøtt var det neste bandet og de spilte en eller annen form for ekstrem progressiv metal. Jeg antar de falle under hele det der post-metal greia. De var uansett ganske gode. De hadde gode riff og kunne spille instrumentene mens de holdt liv i publikum. De var et bra liveband i mine øyne og ører.
Så kom Voluspaa på scenen og var absolutt kveldens høydepunkt. Deres folkemusikkdrevende black metal er fantastisk live. Jeg deltar så godt som aldri med i allsang, men med deres fremføring av Oppi Fjellet er det umulig å ikke delta. De er og blir et av mine favorittband å se live.
Til slutt var det hard rock bandet Oak. De var ganske gode og en fin avslutning på kvelden.

Juryen bestemte at Ørkenkjøtt var vinneren selv om Voluspaa var bedre enn dem på alle områder. Jeg synes juryen gjorde et dumt valg. Jeg antar de valgte Ørkenkjøtt fordi de følte det var det mest trendige valget eller så var de redd for at Voluspaa sitt patriotiske image var for nært nynazisme eller noe sånt tull. Valget var i det minste ikke basert på kvaliteten på musikken og liveshowet.
Uansett så ønsker jeg Ørkenkjøtt lykke til når de skal konkurrere videre i konkurransen imot andre norske band i finalen.

Nå over til metal musikkvideoer.

Evile - Thrasher

Hate - Threnody

Delain - Frozen

0 Comments: