søndag, oktober 19, 2008

Metal Søndag 19. oktober


Angra - Temple of Shadows
Rakibitiou Music/Steamhammer, 2004

Angra er absolutt et av mine favorittband når det kommer til progressiv power metal og Temple of Shadows er det første albumet jeg hørte av dem. Dette albumet klikket ikke for meg første gangen jeg hørte det. Ikke den andre ganger heller for den saks skyld.
Men etter som jeg hørte mer og mer på det ble det bare bedre og bedre. Både musikken og historiekonseptet ble bare mer levende og mer fantastisk for hver gjennomlytning, og fortsetter å vokse nå som jeg fortsatt hører på det. Jeg hører riktignok ikke så ofte på dette albumet nå for tiden, men det hender at jeg tar det frem og lar nostalgien og følelsen av å gjenoppdage noe fantastisk fylle meg (jeg vet ikke om det er riktig å bli nostalgisk når albumet bare er 4 år gammelt, men det er nå uansett hva jeg føler).
Uten å gå for dypt inn i historien kan jeg fortelle at det handler om en korsfarer som er kjent som The Shadow Hunter som blir fortalt av en jødisk rabbi at han er utvalgt av Gud og må gå imot den katolske kirke. Hvis det er en gud har ikke hjem i noen kirke, han er over alt. The Shadow Hunter blir forelsket i en muslimsk kvinne og har to sønner som blir senere drept av andre korsfarere.
Selv om historien er interessant nok i seg selv er det selvsagt musikken som er det som gjør dette albumet genialt, men historien gir musikken mer mening.

Dette albumet er fylt opp med veldig varierte låter som drar deg inn i historien og gjør den levende. Kanskje opplever du det samme som jeg gjorde med at du ikke får så ekstremt mye ut av albumet (annet enn at det instrumentale er absolutt fantastisk), men etter flere gjennomlytninger der du virkelig får satt deg inn i historien gir hvert sekund deg gåsehud.
Dette er absolutt en moderne klassiker og liker du konseptalbum og metal med en god dose prog må du skaffe deg dette albumet.

---------------------------------

Abintra er et deathcore band fra USA som utrolig nok ikke suger (i motsetning til 90 % av alle de andre bandene i sjangeren). De har en demo du kan høre på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Sir Lord Baltimore - Kingdom Come
Fanvideo

Evergrey - Blinded

Gallhammer - World To Be Ashes

0 Comments: