søndag, september 07, 2008

Metal Søndag 7. september


Autopsy - Mental Funeral
Peaceville Records, 1991

Hvis du synes at det første Autopsy er mørkt, ondt og brutalt har du selvsagt rett i det, men fy faen hvordan oppfølgeren nesten knuser det første. I stedet for å kjøre på med speed har Autopsy satset på mer midttempo death metal med både raske og seigpinte doom partier. Hele albumet har tung følelse over seg av de mest avskylige former for bloddryppende tortur og hat. Man føler nesten at man kaster opp alt blod i kroppen og alle sin indre organer. Dette er virkelig definisjonen på brutal, ond og ekkel old school death metal.
I likhet med det første albumet er trommene ultrabrutale uten å bruke blast beats eller annet tull. Vokalen er også grov og dyp slik den skal være i death metal, men allikevel er den klar og forståelig.
Riffene er langt styggere og groteske enn det forrige albumet. Severed Survival hadde langt mer raske thrash inspirerte riff, mens her er de langt mer mørke og forvrengte.
Mental Funeral er med andre ord den perfekte oppfølgeren til Severed Survival.

Dette er absolutt en av USAs store death metal klassikere. Autopsy skiller seg virkelig ut fra den typiske amerikanske death metal sounden og har mer til felles med den klassiske svenske.
Er du ute etter kvalmende og kvelende mørke er dette albumet for deg.

--------------------------

Concept of Time er et britisk progressiv metal band med en demo ute. Du kan høre dem på deres Myspace.

I går var jeg igjen på konsert på Glassheim. Det var Glam, Sleaze & Rock 'N' Roll Party 08, med band som Axident Avenue, Black Rain, Rampant Dogs og Leaded Fuel.
Det var lite oppmøte den kvelden. Det irriterte meg. Man skal støtte lokale hard rock og heavy metal klubber samme faen.

Norske Axident Avenue var åpningsbandet. De spilte ganske kommersiell 80-talls rock, men de gjorde uansett god jobb. Midt i konserten røk en gitarstreng, så de måtte fikse det. og så gikk lyset mot slutten, så de måtte spille i mørket. På toppen av det hele var vokalisten forkjølet.
De så litt skuffet på mangelen på oppmøte og de var neppe fornøyde med sin fremføring, men som sagt synes jeg de gjorde en god jobb.

Neste bandet var det franske heavy metal bandet Black Rain. De var det eneste metal bandet den kvelden. De kjørte på med ganske god heavy metal/hard rock hybrid som gav en ekte følelse av 80-tallet. I tillegg kjørte de på med cover av Rock and Roll All Nite av Kiss, en eller annen W.A.S.P. låt jeg ikke husker og Anarchy in the U.K av The Sex Pistols.
De hadde virkelig den overdrevende sleaze/glam utseende i orden. Jeg vet ikke om vokalisten bruker kontaktlinser, men han hadde store svarte pupiller som så creepy ut når stirret på publikum (noe han gjorde hele konserten). Bassisten så også creepy ut. Han hadde en hatt som gjorde at man ikke så øynene og han hadde en stor munn som han hele tiden gliste med.
Han så omtrent ut som Sauron sitt talerør fra den siste Ringenes Herre filmen.

Originalt skulle det britiske heavy metal bandet Spit Like This spille, men de hadde avlyst hele turneen, så norske punk bandet Rampant Dogs spilte i stedet. De spilte skikkelig tøff rock 'n' roll med litt hint av metal (hovedsakelig Motörhead inspirert).
De var det eneste bandet uten noe hint av sleaze eller glam i verken musikk eller image. De spilte jævlig bra og jeg headbanget så hard at jeg begynte å blø neseblod (slo nesen mot en av der høytalergreiene langs scenekanten som er rettet mot bandet). Mot slutten ble jeg en del andre dratt opp å scenen for å headbange der. Så om det er noen som leser dette som var der er jeg han som blødde neseblod.
Rampant Dogs var absolutt høydepunktet for meg.

Siste bandet var Leaded Fuel fra Sverige. De spilte god gammeldags hard rock og var absolutt med på å gjøre det til en god kveld for meg. Det eneste var at den ene gitaristen så mer ut som en gammel tante enn en glamrocker. Tykt svart hår + leppestift + kunne trengt å gå litt ned i vekt ser ikke glam ut. Gamle tanter er ikke særlig glam.
Uansett var det en vellykket kveld for min del, men jeg synes det er dumt at så få møtte opp.

Nå over til metal musikkvideoer.

Suicidal Tendencies - Waking The Dead

Pungent Stench - Shrunken and Mummified Bitch
FUCK YEAH!

Bob Katsionis - The Imaginary Force

0 Comments: