søndag, august 31, 2008

Metal Søndag 13. august


Nightwish - Angels Fall First
Spinefarm Records, 1997

Nei, dere ser ikke syner. Jeg skriver faktisk om et Nightwish album i dag.
Jeg vet jeg kommer til å miste all troverdighet og respekt det øyeblikket jeg poster dette på bloggen, men jeg ønsker ikke å ha noen skitne hemmeligheter, så det må ut.
Nightwish er power metal på sitt mest pinglete og er for 13 år gamle jenter. Riffene er standard klisjéfylt finsk power metal med keyboard og uten originalitet, men uten noen åpenlyse hint av sjangerens speed metal røtter.
Allikevel fungere det. Det er noe som er så fryktelig greit med det hele at man ikke bryr seg.
Men nå er det vokalen Nightwish er kjent for og absolutt det største problemet for mange metalheads. For mange høres den operautdannete Tarja Turunen uten som følelse og sjelløs sirene som skjærer i ørene, men i det lange løp er det i bunn og grunn snakk om individuell smak. Jeg har ingen problemer med dem, men så har jeg en veldig høy smerteterskel når det kommer til vokalbruk.

Nightwish er for mange alt som er galt med finsk metal og er i deres ører metal for jenter som ikke liker metal. Om du tror du kan takle romantisk fantasy lyrikk og lys kvinevokal anbefaler jeg deg absolutt å sjekke ut dette albumet, men vær forsiktig med senere album siden de absolutt er av lavere kvalitet og er til tider mer dårlig rock enn metal.
Jeg håper om du ikke mistet den respekten du måtte ha for meg etter og ha snakket positivt om Nightwish, så er du i det minste mer skeptisk til mine utvalg av album jeg anbefaler.
For det er det denne bloggen egentlig handler om. Jeg lover uansett noe mer testosteronfylt neste uke.

--------------------

Spinal Tap - Gimme Some Money


--------------------

The Fall Of Osiris er et progressivt ekstrem metal band fra USA med en demo de gav ut i år. Har du lyst å høre noe litt annerledes enn standard death metal burde du sjekke ut deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Ass To Mouth - Evil Banana

Nile - Black Seeds of Vengeance

Quartz - Wildfire

3 Comments:

Helge said...

Tokio Hotel neste?

z said...

dette er metal søndag, ikke teit utvaska svak homo surte og syte pop for pingler og transseksuelle kuksugere søndag
så nei, jeg kommer ikke til å skrive om favorittbandet ditt.

Helge said...

Tiden vil vise.