søndag, juni 29, 2008

Metal Søndag 29. juni


Accept - Accept
CBS, 1979

Accept er et av Tyskland viktigste band innfor både tradisjonell heavy metal og power metal. De gav ut mange klassikeralbum gjennom 80-tallet og derfor har jeg bestemt meg for å gjennomgå alle albumene deres i kronologisk rekkefølge. Det betyr at jeg må starte med dette albumet selv om det er langt ifra deres beste. Hadde jeg ikke bestemt meg for å gå kronologisk hadde jeg aldri skrevet om dette albumet.
Dette albumet mangler de ganske så brutale gitarangrepene som man finner på de senere albumene, og Udo Dirkschneider synger faktisk rent. Det sistnevnte er muligens det som er vanskeligst å svelge hvis man er Accept fan. Han er ikke noe spesielt flink og selv om man kan til en viss grad kjenne han igjen er det ikke den samme Udo følelsen i det hele. Men den rene vokalen har sin sjarm og det er noen solide partier her og der.
Og selv om musikken ikke har den tøffe energien som er på senere album er den egentlig ganske bra. Noen ganger er enkel heavy metal greit nok å høre på, og selv om det ikke er all verden første gang du hører på dette albumet, så blir det en god del bedre etter en del gjennomlytninger.
Faktisk er dette egentlig et veldig bra album hvis man er tålmodig, det er bare at det ikke er Accept slik man kjenner dem fra senere album.

Er du ikke kjent med Accept før er dette kanskje ikke den beste introduksjonen man få. Men i gjengjeld er dette bare to album unna klassikerne og det er et album som virkelig vokser på lytteren etter at man får hørt på det noen ganger.
Og er du en Accept fan som lurer på hvordan Accept pleide å høres ut anbefaler jeg deg å gi dette albumet mer enn en sjanse selv om det kan virke som en nedtur første gang du hører på det.

------------------------

Body Serpent er et grimt canadisk black metal band som har gitt ut en demo. Er du ute etter god gammeldags ondskap anbefaler jeg dere å sjekke ut deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Belphegor - Hell's Amabassador

X Japan - Sadistic Desire

U.D.O. - The Wrong Side Of Midnight

0 Comments: