søndag, april 27, 2008

Metal Søndag 27. april


Zyklon-B - Blood Must Be Shed
Malicious Records, 1995

Zyklon-B er gassen som ble brukt av nazistene til å gasse jøder i konsentrasjonsleierer. Originalt var det designet til å gasse skadedyr, men siden nazistene så på flere av sine medmennesker som skadedyr var det jo egentlig ganske passende å bruke det på dem. I 1940 ble Zyklon-B testet på 250 sigøyner barn. I 1941 ble det for første gang brukt i Auschwitz til å gasse 600 sovjetiske krigsfanger og 250 polske krigsfanger. Zyklon-B forbinnes med andre ord med folkemord og grusomheter. Med andre ord et perfekt navn på et black metal band.
Zyklon-B ble dannet i 1995 og har bare gitt ut denne EP-en og to split album med Swordmaster og Mayhem. Bandet besto av norske black metal kjendiser som Frost, Ihsahn, Samoth og Draug Aldrahn.

Musikalsk sett er Blood Must Be Shed rask og iskald black metal med et ekstremt hat rettet mot hele menneskeheten. Gitarene er raske og har den ekte norske black metal følelsen som svært få klarer å gjenskape. De raske gitarmelodiene blir støttet opp av keyboards som gjør en fantastisk jobb med å skape stemning. Det er mange som hater keyboards i metal, men jeg garanterer at de ikke er i veien for riffene på noen som helst måte. Trommene består for det meste av klassiske black metal blast beats, og siden det er Fost som sitter bak trommesettet vet du at de er godt gjennomført. Vokalen er også tøff og har en virkelig følelse av hat.

Absolutt er norsk black metal klassiker som jeg anbefaler alle å sjekke ut. Dessuten har det er fint budskap som kan høres i et sampel som brukes på det siste sporet.

"War is good, AIDS is good, mass murder is good, gang violence is good, crack cocaine is good. Anything that contributes to depopulating Earth is good."


----------------------------------------

Kin of Ettins er et amerikansk doom band som har gitt ut en demo. De absolutt et band som er verd å sjekke ut, så jeg anbefaler dere å høre på noen av låtene deres på deres Myspace.

Jeg var på konsert på Glassheim i går og denne gangen gikk det mye i black metal.
Først ute var det Svarttjern. De er et norsk black metal band som ble dannet i 2003 og har gitt ut en demo i 2006. Jeg viste så godt som ingenting om dem før konserten, men de gjorde uansett en god nok jobb på scenen. Vokalisten hadde et hodet til en sau festet til mikrofonstativet og bandet hadde ganske ok liksminke, så de var sånn passe grimme. Husker ikke så mye av musikken deres, men det var ganske grei black metal. Jeg hadde ikke hatt noe imot å kjøpe demoen deres om de hadde lagt den ut for salg på konsertlokale, men dessverre hadde de ikke det.
Neste band på scenen var Voluspaa. Skikkelig patriotisk viking/black metal og et bra liveband. Jeg fikk kjøpt den siste demoen deres som jeg kommer til å høre på senere i dag.
Så var det Bömbers som er Motörhead cover band. Abbath fra Immortal på bass og vokal og Tore Bratseth kjent fra Old Funeral og nå The Batallion på gitar. De gjorde en god jobb og jeg må si at jeg likte dem bedre denne gangen enn sist gang.
Sist men ikke minst var det de nye black metal gudene Koldbrann. De gjorde en god nok jobb med å spille og var en fin avslutning på kvelden. For meg var dette enda en vellykket konsert.

Nå over til metal musikkvideoer.

Spinal Tap - Rock and Roll Creation

Tankard - Empty Tankard

Deep Purple - Lazy

Og til slutt, dagens SA artikkel er metal relatert. Sytes ikke den var det morsomste jeg hadde lest, men jeg lo høyt av slutten selv om jeg burde ha sett den komme.

0 Comments: