søndag, april 20, 2008

Metal Søndag 20. april


Godflesh - Streetcleaner
Earache Records, 1989

Industrial metal er metal i en eller annen form med industrial elementer, men ofte er de bandene som blir plassert innfor denne sjangeren ingen av delene. Altfor ofte blir alle elektroniske elementer i musikken tolket som industrial av de som ikke vet hva industrial er for noe. Og alt for ofte blir alt med vrengte gitarer tolket som metal. Det er i grunn veldig få såkalte industrial metal band som fortjener den tittelen.
Så hvis man skal finne ut hva såkalt industrial metal egentlig er trenger man ikke å gå lengre enn å lengre enn å skaffe seg en kopi av Streetcleaner av Godflesh. Godflesh er sett på som en viktig grunnlegger av sjangeren og ble originalt dannet under navnet Fall of Because i 1983. I 1988 skiftet de navn til Godflesh og året etter gav de ut dette albumet.
Streetcleaner er et veldig mørkt album med en sterk følelse av håpløshet og negativitet. Riffene er tunge og seige slik som man kan finne i doom metal samtidig som at de skaper lydlandskaper slik man kan finne i industrial. Tonen er et sted mellom ekstrem aggresjon der du har lyst til å knuse alt og at man er ekstremt miserabel og ønsker å legge deg ned for å dø.
Vokalen er av den tidlige grindcore typen, noe som ikke er så rart med tanke på at dette bandet blir ofte assosiert med den britiske grindcore scenen. Lyrikken består av få ord som blir gjentatt gjennom låtene for å få deg til å føle deg jævlig og verdiløs.
Ellers er lydbildet bygget opp av en trommemaskin som er med på å gi det hele en kald og kynisk stemning.

Liker du mørke lydlandskaper og musikk som er kvelende pessimistisk er Streetcleaner albumet for deg. Dette er klassiker innfor både metal og industrial, og det gjør en kjempe god jobb med å være begge deler uten at den ene overdøver den andre.

-------------------------------------------

Warrick er et amerikansk thrash band som har gitt ut en selvfinansiert EP og en demo. Du kan høre alle låtene fra deres demo på deres Myspace.

Jeg sa det forrige gang og jeg sier det igjen, jeg ønsker å forbedre skrivingen. Metal Søndag handler om albumene, ikke om selveste anmeldelsen, men jeg ønsker å uansett å kunne skrive bedre.
Om jeg ikke kan skrive en overbevisende anmeldelse er det mindre sjanse for at noen som kommer over denne bloggen faktisk sjekker ut de albumene jeg skriver om. Jeg synes den jeg har skrevet nå og den fra forrige uke gjorde en grei jobb med å beskrive musikken, men er de bra skrevet? Mangelen på kritikk gjør meg usikker på kvaliteten, så det er greit for dere som gidder å sende inn kritikk.

Her er metal musikkvideoer.

Judas Priest - Living After Midnight

18 Speed Tranny - Justice

Disrupt - Down My Throat
Selv om du hovedsakelig er et crust punk/grindcore band har de gitt ut death metal materiale.

1 Comment:

Helge said...

Jeg leser omtrent halvparten av Metal Søndagene. Jeg kan ikke riktig si om de er gode nok eller ei da jeg ikke er en metal-forbruker. Men så langt jeg ser og forstår så er de gode nok.