søndag, januar 13, 2008

Metal Søndag 13. januar


Black Sabbath - Sabbath, Bloody Sabbath
Warner Bros., 1973

Av alle de metal albumene jeg eier og hører på er Sabbath, Bloody Sabbath, et av de albumene som vekker de sterkeste følelsene og som betyr noe viktig for meg. Det er et av de få albumene jeg kan kalle for et favoritt album og er uten tvil en av de viktigste grunnene til at jeg hører på metal.
Sabbath, Bloody Sabbath er mye mer prog inspirert enn de tidligere albumene og eksperimenterer med langt flere instrumenter. Det er et veldig annerledes album. Det er ikke tvil om at det Black Sabbath du hører på, med tunge riff og den magiske stemningen bare de kan skape. Riffene er som vanlig så solide at det er nesten ikke til å tro og som vanlig er helheten så nær perfeksjon som man kommer.

I motsetning til mine tidligere Black Sabbath anmeldelser skal jeg ikke gjøre noe forsøk på noen klønete beskrivelser av hver eneste låt. Alle låtene kan oppsummeres med at alle i bandet gjør en fantastisk jobb, stemningen er fantastisk og lyrikken er betydningsfull (den er i det minste betydningsfull for meg). Den eneste låten som skiller seg ut er Fluff som er en instrumental låt spilt på akustiske gitarer. Den er varm og behagelig å høre på. Det er kanskje ikke det de fleste metalheads ønsker å høre på når skal høre på metal, men allikevel synes jeg den passer perfekt inn på albumet.
For meg er Sabbath, Bloody Sabbath en like stor klassiker som de fire første albumene. En hver metalhead som ønsker solid og meningsfylt metal burde ikke nøle et sekund med å skaffe seg Sabbath, Bloody Sabbath.

-------------------------------------

Death Aura er ambient black metal band fra Hellas. De har gitt ut en demo som du kan høre på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Hezzakya - Spirit Gun

Kiko Loureiro - Escaping

The Cumshots - Øl
( Jokke & Valentinerne cover)

0 Comments: