søndag, november 11, 2007

Metal Søndag 11. november


Darkthrone - Panzerfaust
Moonfog Productions, 1995

Darkthrone er i min mening kongene av black metal. Tusenvis av band har prøvd å kopiere dem, men ingen har klart å gjenskape det geniale og ekte black metal følelsen Darkthrone har. En fantastisk egenskap Darkthrone har er at alle albumene deres er veldig forskjellige fra hverandre, men samtidig er det ingen tvil at det er Darkthrone man hører på i det øyeblikket man setter på et av deres album.
Panzerfaust åpner med En Vind Av Sorg som sender lytteren inn i et mørkt og iskald natt i en mørk skog med 30 minusgrader og snøstorm. Det er nå i alle fall den følelsen jeg får av å høre på den låten. Neste låt er Triumphant Gleam som har en fantastisk Celtic Frost følelse over seg (som går igjen i alle låtene). Jeg kunne gått igjennom alle låtene og forklart hvorfor de er gode (eller kanskje rettere sagt onde), men det er bedre at lytteren finne ut av det selv.
Dette albumet kan beskrives som veldig organisk. Riffene flyter perfekt, så perfekt at jeg er fristet til å sammenligne dem med klassisk musikk. Det er umulig for meg å beskrive dem bedre enn dette. Alt flyter så rent og pent, men samtidig er musikken rå og stygg slik black metal skal være.

En annen ting man legger merke til er vokalen til Nocturno Culto. Den er veldig fremme i lydbildet og det er ikke alle som liker det. Personlig har jeg ingen problemer med den, men jeg tenkte det var greit med en advarsel til dere som måtte være overfølsom pingler.
Dette albumet er enda en solid klassiker fra Darkthrone og du har ingen grunn til å unngå Panzerfaust hvis du liker ekte black metal.

-----------------------------------

The Vala er et amerikansk viking/melodiøst death metal band som har gitt ut 2 demoer og en selvfinansiert EP. Du kan høre dem på deres Myspace.

Jeg var på konsert på Glassheim i går og så Triosphere og legendariske W.A.S.P.
Det var ekstra mye folk der den gangen, så stanken av sur svette, øl og promp var betydelig sterkere enn vanlig. Triosphere var gode, men kunne hatt bedre lyd. De er absolutt et bra band og er du ute etter god heavy metal er de absolutt verd å sjekke ut.
W.A.S.P. var selvsagt fantastiske. Noe av det som overasket meg var at de ikke spilte fra det nye albumet, men spilte hele settet fra The Crimson Idol fra 1992.

Derfor åpner jeg denne utgavens metal musikkvideoer med

W.A.S.P - Arena Of Pleasure

Gloomy Grim - Children Of The Underworld

Bongzilla - Grim Reefer

1 Comment:

Unknown said...

Husker jeg likte godt musikken på plata, men vokalen ble slitsom. Lenge siden jeg har hørt på den nå.