søndag, september 30, 2007

Metal Søndag 30. september


Mercyful Fate - Don't Break The Oath
Roadrunner Records, 1984

Jeg er ikke den typen som har noen favoritter. For meg er det aldri noen beste eller verste, så om noen skulle spørre meg om hva tidenes beste black metal album er ville jeg ikke kunne svare, spesielt med tanke på den variasjon black metal sjangeren har.
Men om noen siktet en pistol mot meg og sa ”lag en 10 på topp liste over tidenes beste black metal album” hadde jeg garantert lagt Don't Break The Oath til den listen.
En del vil si at Melissa er et bedre album, men mitt første møte med Mercyful Fate var gjennom Don't Break The Oath og derfor er det for min del deres beste.

Riffene til Mercyful Fate er uten tvil noen av de beste og kuleste riffene som noen gang er blitt laget, og dette albumet full av dem. Melodiøse og onde, med en okkult stemning.
Og så er det selvsagt den unike vokalen til King Diamond. Det er en del som ikke takler falsettvokalen, og den høres ofte mer tåpelig ut enn ond første gang man hører den, men det er noe magisk med den etter som man venner seg til den. Den trenger seg inn i hodet ditt som noe ondt fra en helt annen verden.
Uansett om du aldri skulle klare å venne deg til vokalen, er riffene så kule at det ikke gjør så mye.

En hver fan av tradisjonell heavy metal og black metal er sikkert allerede kjent med dette albumet, eller i det minste burde de være det. Dette er uten tvil noe av det beste som kom fra den første bølgen av black metal.

-------------------------

Sothis er et symfonisk black metal band fra USA som har gitt ut en demo og selvfinansiert DVD. Liker du litt synth i din black metal anbefaler deg å sjekke deres Myspace.

Håper dere har lagt merke til at det har vært fullmåne denne uken. Det har vært fantastisk å gå tur i skogen og høre på black metal i månelyset. Jeg gikk denne tirsdagen og hørte det første Burzum albumet og plutselig var det lys bak meg. Det var månen som kom frem bak skyene og lyste opp hele skogen. Det var fantastisk. Jeg sto stile og så utover skoglandskapet og månen mens Burzum fylte øregangene mine.
For å si det sånn, jeg hadde aldri opplevd denne flotte visuelle og musikalske opplevelsen hvis jeg hadde hørt på listepop.

Og her er metal musikkvideoer.

Allhelluja - Superhero Motherfucker Superman

Tankard - The Beauty And The Beast

Iron Maiden - The Wicker Man

0 Comments: