søndag, august 05, 2007

Metal Søndag 5. august


Opeth - Blackwater Park
Music For Nations, 2001

Synes du at progressiv metal med death metal vokal er et bra konsept? Liker du både myke og harde partier i musikken din? Da er Opeth kanskje bandet for deg.
Jeg sier kanskje fordi Opeth er et av de metal bandene som mange metalheads hater. Den første og teiteste grunnen er at en del folk som ikke hører på metal liker dem. Noen metalheads har den tåpelige holdningen at alt som er poppulært (spesielt blant folk som ikke hører på metal) er dårlig.
Den andre og langt mer akseptable grunnen er at de synes Opeth er kjedelig. Ingenting galt med denne grunnen fordi Opeth er nettopp ganske kjedelig hvis man ikke liker lange låter og prog. Og selv om man måtte like lange prog låter er ingen garanti at man liker Opeth.
Jeg er den typen som faktisk liker Opeth (ellers hadde jeg ikke skrevet om dem) og synes ikke at de er kjedelige på noen måte.

Som beskrevet tidligere er dette progressiv metal som bruker death metal vokal, men det også veldig myke og rolige vokal partier. Mikael Åkerfeldt står for både den grove og myke vokalen og er i mine ører en fabelaktig vokalist.
Musikken er variert og veldig bra gjennomført. Jeg har en del problemer med å forstå hvorfor så mange synes de er kjedelige, men jeg antar det har med personlig musikksmak å gjøre.

Jeg valgte dette albumet fordi mange mener dette er deres beste, så om Blackwater Park ikke gir deg noe av å høre på dem kan du drite i resten av deres diskografi.

---------------------------

Mass Murder Frenzy et amerikansk death metal band som spiller god gammeldags death metal uten noe bullshit. De gav ut en demo i 2006 som du kan høre på deres Myspace.

Enda en utgave som jeg skrev på under 20 minutter. Jeg må begynne å skjerpe meg og skrive disse i god tid før jeg trenger å poste dem.

Uansett, her er metal musikkvideoer.

Grimfist - The Power Label

Lunar Aurora - Der Abend

Celtic Frost - Jewel Throne

0 Comments: