søndag, juli 29, 2007

Metal Søndag 29. juli


Slayer - Show No Mercy
Metal Blade, 1983

Sist gang jeg skrev om Slayer var det Reign in Blood fra 1986, nå skal vi gå tilbake til året 1983 og deres første album. Det første mange av dere kommer til å legge merke til er at dette ikke høres ut som Reign in Blood i det hele tatt, men som en mix av 70-tallets Judas Priest og Venom. Og det funker utrolig bra, så bra at jeg er villig til å si at dette Slayer sitt beste album.
Show No Mercy er uten tvil noe av et mest brutale og ekstreme som kom ut i 1983. Riffene er som nevnt Judas Priest inspirerte, men med mye mer rett frem speed metal og fylt med langt mer Venom inspirert ondskap. Det er ikke et sekunds tvil at dette er solid speed metal og et av tidenes første thrash album.
Alt stemmer på dette albumet fra gitarspillet til Jeff Hanneman og Kerry King, trommingen til Dave Lombardo og bass og ikke minst vokalen til Tom Araya. Dette var virkelig den tiden Araya sin stemme var på topp. Han er som skapt for fremføre den satanistiske lyrikken med et og annet høy pitch skrik.

Du har med andre ord ikke noe å tape som en metalhead med å kjøpe dette albumet. Show No Mercy er en historisk viktig klassiker med utrolig gode riff og fantastisk vokal.
Får du ikke gåsehud og/eller en trang til headbanging av dette er du sannsynlig død eller homo.

----------------------

Last Day to Fall er et amerikansk death metal band med hint av metalcore. De gav ut en demo i 2006 og har i etterkant langet flere låter som du kan høre på deres Myspace.

Jeg har vært på ferie og dagens utgave er noe jeg skrev i deg ca. 20 minutter før jeg postet det. Vanligvis skriver jeg noen dager i forveien og håper at det ikke suger for mye, men det er ikke akkurat først gang jeg har vært så sen med skrivingen.

Nå over til metal musikkvideoer. Jeg tror jeg skal fra nå av redusere det ned til 3 videoer i stedet for 6 med mindre noen føler at søndagen deres bir ødelagt av den grunn.

Liquid Tension Experiment - Acid Rain

Death SS - Kings of Evil

Visceral Bleeding - Disgust the Vile

0 Comments: