søndag, juli 15, 2007

Metal Søndag 15. juli


Diamond Head - Lightning To The Nations
Happy Face, 1980

En hver metalhead vet godt hva NWOBHM står for (i tilfellet du er helt grønn står det for New Wave Of British Heavy Metal, en betegnelse man bruker om (men ikke begrenset til) de britiske metal bandene som oppsto og var aktive mellom 1979 til 1983). Et band som ofte blir nevnt i denne sammenheng er Diamond Head, og det med god grunn. Dette er nemmelig bandet og albumet Metallica, Megadeth, Testament og flere andre tidlige thrash band stjal sine riff fra. Dessuten er det ingen tvil at dette albumet har inspirert en del power metal band.
Dette albumet har egentlig ingen offisiell tittel. De fleste kaller dette albumet for Lightning To The Nations, men det er også kjent som The White Album på grunn av det hvite platecoveret med bandmedlemmenes autografer på.

Men jeg skriver ikke bare om dette albumet på grunn av dens historiske betydning, men fordi dette er også et genialt kongealbum. Riffene er geniale som bare faen. Det kan ta en del gjennomlytninger før man oppdager hvor genial musikken er, men tro meg når jeg sier det. De flyter på grenselandet til hard rock og metal. Det er en fantastisk rockefølelse til tider, men takket være riffene er det ikke et sekunds tvil om at dette er ekte metal. En anmelder skrev en gang at dette er et metal band som prøver å spille hard rock.
På min første gjennomlytning syntes jeg ikke at det var så fryktelig bra metal jeg hørte på, men etter tredje eller fjerde forsøk var det noe som klikket inni hodet mitt og gav meg en skikkelig musikalsk orgasme.

Det er mange utgaver av dette albumet og flere av dem suger. De mangler låter og noen spor er nyere innspillinger. Den utgaven du må få tak i er den fra 2001 med sånn beskyttelse greie rundt selveste coveret. Beskyttelse greien er hvit med Diamond Head skrevet på med hvite bokstaver. Selveste CD-coveret er den som er avbildet over denne anmeldelsen.
I tillegg til det originale albumet får du hele 7 bonusspor fra de forskjellige singlene og EP-ene de gav ut tidlig på 80-tallet. Jeg anbefaler denne utgaven på det sterkeste til alle som verdsetter god og ekte metal.

--------------

Black Wraith er et black metal band fra USA som fremdeles er på demo stadige. Synes du at USBM ikke er så ille er det verd å sjekke deres Myspace.

Det er blir ingen Metal Søndag neste uke fordi jeg er på ferie nå mens dere leser dette og jeg har bare skrevet for denne søndagen.

Her er noen metal musikkvideoer. Det er bare tre av dem denne gangen fordi dere burde bruke sommeren på noe mer fornuftig enn å se på metal musikkvideoer (som for eksempel høre på metal album og gå på metal konserter/festivaler).

Lair of the Minotaur - The Wolf

Lizzy Borden - Me Against The World

Stormwarrior - Iron Prayers

0 Comments: