søndag, juli 01, 2007

Metal Søndag 1. juli


Emperor - In the Nightside Eclipse
Candlelight Records, 1994

Norge er et sted hvor mange viktige black metal band kommer i fra. Norsk black metal blir sett på av mange som starten på den andre bølgen og det er ingen tvil om at de norske bandene har formet mye av det vi kaller black metal i dag. Et band som virkelig har vært med på å forme black metal er Emperor. De ble dannet året 1991 og gav ut noen solide EP-er og en split album med metal gudene Enslaved. Jeg kommer til å skrive om alle disse utgivelsene i fremtidige utgaver av Metal Søndag.
Men det som gjør dem til et viktig band er dette albumet fra 1994. Det er nemmelig på In the Nightside Eclipse at Emperor lager det første symfoniske black metal albumet noen sinne. En hel sjanger skapt ut fra et album. Det er virkelig noe å tenke over.

Jeg tror åpningssporet Into The Infinity Of Thoughts oppsummerer perfekt hvorfor dette albumet er en klassiker. Stemningsoppbyggende musikk som setter i gang episk black metal med majestetiske symfoniske keyboard partier som varer i hele 9 minutter!
Resten av låtene er ikke like lange, men er minst like episke og fantastiske. Det er verd å nevne slagere som Cosmic Keys To My Creations & Times og I Am The Black Wizards. Siste sporet Inno A Satana er en fantastisk hyllest til Satan og får meg til å ønske at satanisme var statsreligionen her i landet. Ellers er det verd å nevne at alle reutgivelser av dette albumet etter 1999 har to bonusspor som er coverlåter av black metal legendene Bathory og Mercyful Fate.

For noen funker dette albumet etter bare en gjennomlytning, mens andre krever flere. Personlig tok deg meg over et helt år før jeg klarte å forstå hvorfor dette albumet er så genialt og fantastisk. Uansett er det ingen tvil om at dette er et utrolig viktig album for en hver med en interesse i black metal.

Jeg har vært i London halve uken og kom igjen i dag, så om dette er mer klønete enn det jeg skriver til vanlig er det fordi jeg skrev alt i dag uten å sjekke om det var brukbart.

---------------------------

Warbringer fra USA spiller ekte tøff thrash og har gitt ut en selvfinansiert EP. Du kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Vio-lence - World In A World

Exodus - A Lesson In Violence

Kiko Loureiro - Escaping

Agalloch - Not Unlike the Waves

Mägo de Oz - Hoy toca ser Feliz
De har låter som er mer metal enn dette, men ikke tro at de er noe mindre tullete. (hvis du fikk lyst til å skyte deg selv etter å ha sett denne musikkvideoen kan du jo prøve å forstille deg hvordan det er å høre på et helt album med låter som dette)

Rhapsody - Power Of The Dragon Flame
(jeg tror trangen til å skyte deg selv blir enda større av å se på dette)

0 Comments: