mandag, juni 04, 2007

Skaden er skjedd


Havet stiger uansett skriver Dagbladet. Det som irriterer meg her er at de alltid går for maks verdier, hadde diskusjonen vært rundt ett annet emne, si bremselengden på en bil, så tror jeg de fleste hadde klaget på journalisten som skriver 64 meter i steden for ca 40 centimeter (fig.e). At havet stiger er jo ikke noe nytt, havet har steget i tusener av år og i forrige århundre steg det 17 cm i følge rapporten.

Jeg har ingen mulighet til å bestride forskningsresultatene, noe jeg heller ikke gjør, men jeg kan da enkelt se at det som når frem til leseren er en grov overdrivelse av forskningsresultatene. Global oppvarming er noe som vil måtte bekjempes i de neste hundre årene og hvis de prøver å skremme inn tanken om en stigning på 64 meter i dag så kan det godt hende at folk vil føle seg lurt allerede om få år når de ser at havet ikke har steget med så mye som en halvmeter.

1 Comment:

Helge said...

Jeg ser at Dagbladet har endret litt på artikkelen, og er blitt mer moderat i formen.