søndag, juni 03, 2007

Metal Søndag 3. juni


Hammerfall - Legacy of Kings
Nuclear Blast, 1998

Hammerfall er et band som blir beskyldt for å gi ut kjedelige album som er like hverandre. Hvorvidt dette er sant er avhengig av lytterens smak og interesse for denne type power metal. Jeg synes at Hammerfall er et bra band, men jeg forstår hvorfor det er en del som ikke liker dem.
Nå som det er sagt kan vi gå over til min anmeldelse av dette albumet som er i min mening et godt nok album for denne spalten.

Hvis du er den typen som hater den typen power metal som du ser på som pinglete flower metal eller hurra metal burde du holde deg langt unna Hammerfall. Her finner du lys vokal med nesten glade riff og en total mangel på alt som er grimt og ondt.
Til tross av dette er det solid metal å finne på Legacy of Kings. Man finner solid power metal med dype røtter i klassisk speed metal. Det er ingen tvil om at metalgudene Helloween og Judas Priest er inspirasjonskilder. Man finner alle de melodiøse riffene og gitarsoloene som god power metal skal ha. Dette er selvsagt veldig uoriginalt og sikkert kjedelig for noen, men jeg synes det er veldig greit å høre på band som bare følger den allerede eksisterende formelen som andre band grunnla så lenge de gjør en god jobb. For meg er ikke det en negativ ting, men en oppfordring til å sjekke ut de originale bandene.

Dette er kanskje ikke det tøffeste bandet eller albumet som eksisterer, med det er så mye old school metal å finne i riffene at selv om du hater pinglete moderne power metal burde du finne noe å like med dette albumet. Jeg vet i alle fall at jeg gjør det.

-------------------------------------

Til alle dere idioter der ute som ikke liker power metal



------------------------------------

Governmental Crucifixtion er et amerikansk death/grind band med et lite hint av thrash. De har gitt ut en demo og du kan høre utdrag fra den på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Nocturnal Breed - Thrash The Redeemer

Rata Blanca - Animal Nocturno
De spiller på et eller annet argentinsk tv-show, noe som får meg til lure på hvorfor vi aldri har metal på norsk tv.

Yellow Machinegun - Spicy Spiky
Japansk crossover jenteband med dårlig forståelse av engelsk er ikke noe man hører hver dag (de har låter som er mer metal enn dette).

Kylesa - What Becomes An End

Cannibal Corpse - I Cum Blood

Brujeria - Revolucion

0 Comments: