fredag, mars 16, 2007

La fisken være, bruk heller kondom


I dag dristet jeg meg til å gå inn på en nettavis som kaller seg VG, hvorvidt jeg kan anbefale andre til å gå hen og gjøre likedan er jeg veldig usikker på. Uansett, i en artikkel kalt -Kjøtt verre enn bilkjøring, står det å lese endel velmenende tips til hvordan en kan spise mer klimavennelig. Jeg hengte meg særlig opp i ett av forslagene:

Spis fisk:
Fisk generelt, og skalldyr og fisk lavt i næringskjeden (makrell og sild) spesielt, er mer klimavennlig enn kjøtt.
Jeg betviler ikke at rådet er velmenende men noen løsning på den globale oppvarmingen kan det neppe være, da alle kilder jeg kjenner til sier at det ikke går an å beskatte verdens fiskebestander noe særlig hardere enn det vi gjør i dag. Ikke er det særlig sannsynlig at helt nye arter vil bli beskattet i stor målestokk heller.

Faktum er at det som kommer i fra havet utgjør ca en prosent av det globale kostholdet. Hvis bestandene allerede er beskattet maksimalt og dette bare utgjør en prosent av det vi får i oss av mat så kan jeg bare ikke se hvordan forslaget hennes vil kunne påvirke noe annet enn prisen på fisk.

På en måte så kan en si at en fisk kan bety liv eller død for en person som er strandet på en øde øy, men globalt sett så er fisk å regne som en luksusartikkel og ikke en løsning på hverken klimakrise eller hungersnød.

Bruk heller kondom for å få bukt med overbefolkningskrisen, det vil redusere overfiske, sauehold, Co2 utslipp og det meste annet som er galt i denne verden.

0 Comments: