søndag, mars 04, 2007

Metal Søndag 4. mars


Helstar - Burning Star
Combat Records, 1984

Liker du god gammeldags power metal burde du være kjent med Helstar. De ble dannet i Texas året 1982 og er ansvarlig for flere solide power metal klassikere (har du peiling på power metal vet hvilken album jeg snakker om).
Når jeg sier power metal mener jeg 80-tallets power metal, ikke den moderne melodiøse sorten med masse keyboards. Og når jeg sier 80-talls power metal så mener jeg 80-talls. Man kan trygt si at dette er veldig utdatert musikk full av klisjeer typisk for sin tid, men ikke tro at dette er noe dårlig album av den grunn. Faktisk vil jeg si at dette er veldig mye av sjarmen og at hvis man skal høre på metal burde man være kjent med power metal sjangerens pionerer.
Uansett hvor gammeldags man måtte synes dette albumet er kommer man ikke bort i fra at det er bedre enn mye moderne power metal og at det absolutt ruler.

Åpnings/tittelsporet Burning Star som er tett etterfulgt av Towards the Unknown er de to beste låtene på dette albumet. Det betyr ikke at resten av albumet suger på noen måte, men det er disse to låtene som dukker opp først når jeg tenker på dette albumet. Begge er låter med skikkelige solide power metal riff og gode gitarsoloer.
Gitarsoloen på Towards the Unknown er et perfekt eksempel på hvordan en gitarsolo skal være. Den er verken for lang eller for kort, den er heller ikke overteknisk onanering eller bare noe gitarstøy uten mål og mening.
Som sagt er ikke resten av albumet dårlig på noen måte. Resten av albumet er for det meste like solid som de to første låtene, så det er på ingen måte noen nedtur. Jeg kan ikke forestille meg at noen blir skuffet over solide låter som Run with the Pack og Dracula's Castle.

Er du ute etter solid power metal fylt med gode riff, gitarsoloer og høy pitch skrik er dette albumet for deg.

-------------

Mistur er norsk black metal band som gav ut en demo i 2005. Du kan sjekke ut en låt av dem på deres Myspace.

Siden jeg nevnte at norske band kan kontakte meg sist gang ønsker jeg å påpeke at Mistur ikke kontaktet meg på noen måte. Jeg kom over dem med en tilfeldighet.

Før vi går over til musikkvideoer ønsker jeg å påpeke at jeg brukte hele torsdag ettermiddag helt frem til sent på natten til å rydde opp i de musikkvideoene jeg har postet tidligere. Av en eller annen grunn liker Youtube å ta ned videoer. Om det er på grunn av copyright tror jeg ikke siden det nesten alltid titalls av identiske kopier på youtube som ikke blir tatt ned.
Dette er fryktelig irriterende og jeg skal vedde på at hvis jeg går igjennom alle videoene nå rett etter at har skrevet dette så er halvparten borte igjen.
Det var noen jeg ikke fant noen kopi av og det var minst to jeg måtte erstatte med et liveopptak av samme låten i stedet for musikkvideoen.
Jeg oppfordrer alle til å gå igjennom alle videoene i de tidligere utgavene av Metal Søndag før Youtube tar dem ned igjen.

Her er dagens metal musikkvideoer.

Artch - Another return to church hill
Skulle ha brukt denne da Voggis postet den, men kom ikke på den før nå.

Lääz Rockit - Leatherface

Symphony X - Evolution

Dark Funeral - Atrum Regina

Nokturnal Mortum - Black Raven

Swallow the Sun - Don't Fall Asleep

0 Comments: