søndag, mars 25, 2007

Metal Søndag 25. mars


Metallica - Kill 'Em All
Megaforce Records, 1983

Er det ikke rart at en gang for lenge siden lenge så spilte Metallica faktisk metal? Enda rarere er at de ikke sugde heller.
Metallica er uten tvil et veldig viktig band i metal sjangerens historie. En del teite Metallica fans mener de er tidenes første thrash band, men det er bare piss fra ende til annen. Men de skal ha æren for gi ut tidenes første thrash album og man kan ikke nekte for at de har vært en viktig inspirasjon til flere generasjoner av thrash band.

Metallica er kanskje ikke det første bandet til å blande sammen speed metal med hardcore punk, men dette albumet var et skikkelig bombenedslag da det kom ut. Det kan virke ganske rart, men en gang i tiden var dette både ekstremt og nyskapende.
Dette albumet består av utrolig mange kule riff og melodier. Produksjonen er dårlig, men man blir fort vant til den. Også er det verd å nevne at noen sikkert ikke kommer til å like verken vokalen eller trommingen noe særlig, men det venner man seg til. Jeg synes vokalen er funker helt fint, og selv om trommingen kunne ha vært bedre så er den tålbar.
Kill 'Em All er kanskje ett veldig utdatert album som aldri hadde blitt langt noe særlig lagt merke til om det kom ut i dag, men det slår ut meste av det tullet som fjortiser tror er thrash nå for tiden.

Det er ingen tvil at en hver metalhead med respekt og interesse for metalsjangerens historie burde ha dette albumet i sin platesamling. Dette er absolutt noe å samle på.
Før jeg avslutter ønsker jeg å nevne at Dave Mustaine som ble sparket ut av bandet før dette albumet skrev mange av riffene. Jeg ønsker også å nevne at Metallica lånte veldig mye fra eldre metal band (spesielt fra NWOBHM band) og jeg planlegger å skrive om disse bandene i fremtidige utgaver av Metal Søndag.

---------------------

Disflesh er et spansk enmanns crossover band (en crossover av black thrash og crust punk) som har gitt ut en demo så langt. Du kan sjekke ut dette enmanns bandet på Myspace.

Beklager at jeg skrev om et album som sikkert så godt som alle av dere viste om fra før, men Metal Søndag er hovedsakelig for fjortiser og amatør metalheads som ikke vet hvor de skal starte.

Det virker som om jeg må gå igjennom arkivet igjen for å fikse alle musikkvideoene som er blitt tatt ned. Det går ikke en dag uten at jeg føler hat for Youtube.
I mellomtiden kan dere sjekke ut denne ukens utgave med metal musikkvideoer.

Diamond Head - Am I Evil?

Judas Priest - Judas Rising

Metal Church - Badlands

Mercyful Fate - The Witches Dance

Motörhead - Stay Clean

D.R.I. - Beneath The Wheel

0 Comments: