søndag, mars 11, 2007

Metal Søndag 11. mars


The 3rd and the Mortal - Tears Laid In Earth
Voices of Wonder/Head Not Found, 1994

Helt siden jeg begynte å skrive Metal Søndag har jeg vært fast bestemt på å dekke alle undersjangrene av heavy metal, og det betyr at jeg må før eller senere skrive om såkalt gothic metal. Gothic metal er en sjanger som mange metalheads ser ned på, og det med god grunn.
Jeg er ganske sikker på at de fleste tenker på trendy pop metal for fjortisjenter som tror de er goth fordi de går kledd i svart når de hører utrykket gothic metal, og de har i stor grad rett. Det har jo vært perioder der den letteste måten for et metal band å få platekontrakt på var å kjøre på med keyboards og kvinnevokal. Siste halvdel av 90-tallet var overfylt med slike band, så jeg forstår godt hvorfor sjangeren har et ganske så fortjent dårlig rykte.
Denne utgaven er ikke noe forsøk på å forsvare eller renvaske sjangeren, men å vise at den har sine klassikere som er minst like solide som klassikerne i andre metal sjangrene.
Klassikeren jeg skal snakke om i dag har egentlig fint lite med gothic metal å gjøre, men er allikevel relevant i den sammenheng.

Nå er det sikkert de som blir fornærmet hvis jeg prøver å dra The 3rd and the Mortal inn i samme bås som alle de andre gothic metal bandene, men det er ingen tvil om at de er viktige for sjangeren. Om du ikke liker utrykket gothic er kanskje atmosfærisk doom en bedre betegnelse på musikken til dette bandet.
Musikken på dette albumet er sakte, trist og vakker, og vokalen til Kari Rueslåtten er som skapt for denne type musikk. De deprimerende doom riffene er støttet opp med keyboards som flyter inn i mystiske lydlandskaper.
Dette er definisjonen på melankolsk doom metal og er uten tvil en viktig inspirasjon til mange senere doom band. Dette album satte standarden for atmosfærisk metal og er dermed obligatorisk for en hver metalhead.

Enten du digger gothic, doom, prog eller ganske enkelt er en patriot som støtter norsk metal er du nødt til å skaffe deg dette albumet. Dette er et minst like viktig album som alle de andre albumene jeg har skrevet om så langt.

-----------------------------

Bergtagen er et atmosfærisk black metal band fra USA som har gitt ut en demo så langt. Du kan musikken fra dette enmannsprosjektet på Myspace.

På fredag var det konsert på Glassheim på Jevnaker med selveste TNT og Thunderbolt. Jeg kom inn gratis takket være en britisk frilansfotograf jeg har blitt kjent med. Han snakket med vaktene om få lov til å komme inn å ta bilder av TNT og greier. Han fikk lov og jeg kom inn gratis siden jeg liksom var assistenten hans. Han dro før konserten startet fordi han har en pub på Hønefoss å passe på og han hadde en faktisk fotojobb å gjøre senere.

Første band på scenen var Samfunnshelvete. De spilte punkinspirert rock og var ikke særlig metal for å si det mildt. De var sånn passe ok i det minste.

Så var det norske Thunderbolt. De spiller ekte heavy metal slik den skal spilles. Jeg kan si det så enkelt som at det var et fantastisk show. Det var ingenting negativt å sette fingeren på. Eneste måtte være litt støy fra høytalerne i begynnelsen. Vokalen til Tony Johannessen holdt seg gjennom hele konserten uten å skjære seg.
Jeg hadde lenge planlagt å kjøpe begge albumene deres, så jeg kjøpte dem der og da på konsertlokalet. Jeg hørte på dem begge denne lørdagen. Jeg er sikker på at konserten hadde vært enda bedre enn den allerede var hvis jeg var bedre kjent med sangene deres på forhånd.

Så til slutt var det de norske metal gudene TNT. De skiftet kanskje stil til hard rock senere på 80-tallet, men de er uten tvil både tunge og harde live. De spilte kremlåter fra både gamle og nye album. De var absolutt høydepunktet for kvelden.
Jeg er veldig glad for at jeg dro på denne konserten, og selv om jeg kom inn gratis hadde jeg med glede betalt for se både TNT og Thunderbolt live igjen.
Sjekk ut The Untouchables Hard Rock Club for mer info.

Nå over til metal musikkvideoer.

Vintersorg - Till Fjälls

Rush - YYZ
Noen har laget CGI animasjon av trommingen til Neil Peart.

Ulver - It Is Not Sound

Oxbow - S Bar X

Pantera - Walk

Saint Vitus - Saint Vitus

3 Comments:

Voggis said...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Voggis said...

Tears Laid in Earth er fantastisk. Det er mulig stemmen til Ann-Mari er skapt for denne type musikk, men det er Kari Rueslåtten som synger på skiva. Kari ble forresten mor til ei datter for snart 2 måneder siden...og ja, jeg har fremdeles tro på at det er Kari som blir den nye Nightwish vokalisten...

z said...

du har rett. jeg tror feilen min var at jeg leste feil navn da jeg skrev dette