søndag, januar 14, 2007

Hvilken varmepumpe?

For noen år siden så kjøpte jeg en vanlig vifteovn til 300 kr for å holde varmen. Hvilket merke den var, eller hvilket kult design den hadde, hadde ingen interesse, det eneste jeg brydde meg om var effekten og prisen. Jeg regner med at de aller fleste som kjøper en vifteovn tenker i nøyaktig de samme baner som jeg gjorde den gangen.

Når jeg nå skulle kjøpe varmepumpe så skulle jeg jo tro at pris og effekt fortsatt var det eneste som betydde noe. Utseende og hvilket merke den var skulle en jo tro var en smule underordnet, men sånn er det altså ikke. Noen sverger til ett bestemt merke, noen skal ha den dyreste pumpen og atter andre vil ha den med den høyeste utnyttelsgraden. Det er også ett faktum at varmepumper allerede har rukket å bli mytebelagt! Andre får gjøre hva de vil, men jeg vil ha den pumpen som sparer meg mest penger!

For ikke lenge siden var det en som sa til meg at han puttet inn 1 KW og fikk intet mindre enn 5 KW tilbake (se COP). Utrolig, tenkte jeg, men hvordan fant han ut at han fikk 5 KW tilbake? Det finnes ingen metode, meg bekjent, der vanlige folk klarer å finne ut hvor mye varme en får tilbake. Å måle hvor mye en putter inn er ikke noe problem, men vi kan ikke på noen enkel måte gjøre varmen som kommer ut om til X antall KW.

Så hvor fikk han dette fantastiske tallet fra? Kanskje fra montøren, kanskje bruksanvisningen, kanskje kollegaen, selgeren eller naboen men ingen av disse har gjort noen måling, det hele er en antagelse, en tro, ett håp men ingen viten.

Nedenunder er en graf som viser COP for noen kjente merker som har blitt målt i en uavhengig test.

Som vi ser så er det ingen pumper som har COP på 5, men hvilken pumpe skal en kjøpe her? Skal en kjøpe en dyr pumpe med høy COP eller skal en kjøpe en billig pumpe med dårlig COP? Testen som grafen er tatt i fra kårer ingen testvinner men den sier minst to ganger at pumpen i fra Foma er dårligst, det er også den billigste. Jeg kan tenke meg at de fleste, meg selv inkludert, hadde foretrukket den med høyest COP, men hva sier mattematikken om ett slikt valg?

En folkelig tilnærming, uten bruk av nettonåverdi, ville være å finne ut hvor mange år det går før pumpen vil være nedbetalt og da er vinneren Foma(se tabell nederst). Hvis vi tar og regner nettonåverdi (den vises ikke i tabellen) så kommer fortsatt Foma ut som beste kjøp.

Jeg er for all del ikke den eneste som har tenkt slik, men det må sies at det er en skikkelig upopulær ide at den billige drittpumpen, som har den dårligste COP'en skal være det beste kjøpet. Tro meg, jeg har møtt mye motbør når jeg har argumentert for en billig varmepumpe.

Alle linkene mine som omhandler varmepumpe finner du her, og der er også en link til pumpen som jeg kjøpte. Den bruker samme gass som de dyre pumpene men har noe mindre kompressor. Det er ikke lett å putte den inn i tabellen for å sammenligne da den bare har oppgitt COP og ikke målt, men det er god grunn til å anta at den hadde blitt en økonomisk testvinner (jeg fikk en internrente på 47 prosent mot 14 på Sanyo).

2 Comments:

Halo said...

FomaES tar ikke ansvar for reklamasjoner, så styr unna Foma-varmepumper!!
De svarer verken på e-post eller tlf henvendelser.

Helge said...

Trist å høre men her har vel forbrukerene rettigheter?