fredag, desember 15, 2006

Olav den hellige, en skikkelig dust!

Les historien selv i Olav den helliges saga i Snorre eller les ett sammendrag som slett ikke er verst, her. Jeg er åpen for flengende kritikk angående min tolkning, for all del.

Det har seg da altså slik at det var nød i de nordre deler av landet, men ikke sør i Norge. Så Asbjørn Selsbane, en hederskar tvers igjennom virker det som, bestemmer seg for å dra på sør for å handle korn og hva annet en måtte trenge når det er nød. Han kommer til karmøy hvor det var en kongsgård bestyrt av en viss Tore Sel, som i historien fremstår som en komplett idiot. Da Asbjørn forteller at han ønsker å handle mat får han dette idiotiske svaret:

Kongen har forbudt å selge korn nordover. Reis hjem igjen, håløyg (nordlending). Det blir det beste for deg.

Siden det er nød, på ekte må vite, så drar Asbjørn til en slektning lenger sør og får ordnet med korn. Dette igjen blir avslørt på veien nord igjen av, ja du gjettet riktig, Tore Sel. Han bærer seg som en komplett idiot og tar ikke bare maten men også seilet i fra Asbjørn, hvilken drittsekk er det kongen har satt til å administrere?

Ett år eller så senere tar Asbjørn hevn ved å drepe Tore Sel, noe som kan virke som en berettiget handling alt tatt i betraktning. Dette igjen utvikler seg til at Olav den hellige til slutt blir drept i slaget ved Stiklestad noen år etter(les historien selv, hvis du synes jeg kortet det for mye).

Så fordi kongen bestemte at ingen i fra nord skulle få kjøpe korn, bare fordi (...?), så resulterte det altså i at han fikk ikke mindre enn tre banesår den 29. juli 1030.

Hvor mye av denne historien som er sann og korrekt gjengitt vet jeg ikke, man skulle jo tro at historien ville glatte noe over Olav sine skavanker med tiden, men det virker altså på meg som om Olav ikke kommer så godt ut av historien selv om han er "hellig". Jeg ser ingen god grunn til at Olav skulle nekte de nord å handle, de kan jo selvsagt finnes(jeg har ikke lest alt), men jeg ser ikke disse grunnene nevnt.

Men det jeg egentlig skulle nevne var hvordan Olav ble "den hellige", det er her jeg forholder meg en smule skeptisk:
Det skjer under med kong Olav

Tore Hund gikk dit kong Olavs lik var, og stelte det, la liket ned og bredde et klede over. Da han tørket blodet av ansiktet, fortalte han siden, var kongens ansikt så vakkert, og han var rød i kinnene som om han sov, og ansiktet var mye lysere enn det det hadde vært mens han levde. Da det kom blod fra kongen på hånden til Tore, grodde såret han hadde der så fort at han slapp å forbinde det. Så fort grodde det. Dette vitnet Tore Hund selv for alle mennesker da man begynte å snakke om at kong Olav var hellig. Tore Hund var den første av kongens motstandere som hevdet at kongen var hellig.

Der kong Olav hadde ligget på jorden, kom det opp en vakker kilde, og syke folk ble helbredet av det vannet. Det ble stelt omkring kilden, og det ble bygd et kapell der.

Det blir sagt at Olavskirken nå står der som skuret sto, som kongens lik ble lagt om natten etter slaget. Den ligger nå midt i byen. Biskopen tok vare på hår og negler fra kongen, for de hadde vokst som på en levende mann.

Det meste her er jo ting vi ikke kan teste i dag og ikke har jeg noe tro på det heller sånn sett, men denne kilden med vann burde jo ha eksistert den dag i dag, hvorfor glemte folk ut hvor den helsebringende kilden var hen? Sluttet den å virke, eller har den aldri eksistert kanskje?

Her har vi altså en i utgangspunktet ganske sann historie om ett stort slag i Norge men hvor deler av historien er oppdiktet og blir lagt til, og fortalt, som en del av den sanne historien. Kan dette være tilfelle med historien om Jesus også f.eks? Kan det være sånn at det faktisk var en Jesus som ble korsfestet, og at resten er bare oppdiktet tøys som blir lagt til i ettertid for dramatiske effekter? Det gir tross alt mer mening, siden det overnaturlige aldri skjer.

PS!
En ting jeg la merke til er at karene ofte sendte med ett godt ord med på veien til Åsgard av typen "Slik spidder vi bjørnene" Dette er jo det samme vi ser at Arnold gjør når han sier "I'll be back" og "Hasta la vista baby!". Hedenske skikker holdes i hevd den dag i dag.

0 Comments: