onsdag, november 08, 2006

Uklart angående aktivitet



Jeg er en ganske fast leser av Forskning.no , og er veldig fornøyd med nyhetene de serverer daglig. Men det er med en viss undring jeg leser to av artikkelene på Forskning.no (av samme forfatter legger jeg merke til). Fedme og inaktivitet er selvsagt ett samfunnsproblem, og forskningsresultater kan gi forskjellige og avvikende svar, jeg vet det. Likevel så ser jeg ett par ting som jeg ikke føler blir godt nok belyst her.

I artikkelen "Inaktiv ny kvardag " står det følgende:

Spesielt ungdommar og deira fritidsaktivitetar har endra seg. Ein nyare rapport viser at norske 15 år gamle gutar har auka tida til pc-bruk frå 1,4 timar i 1989 til 17 timar kvar veke i 2001.
Vel det kan jeg selvsagt gjerne tro, siden en pc i 1989 sikkert ikke hadde lydkort, grafikkort, Microsoft operativ system, CD-ROM, fargeskjerm, nettverkskort etc etc. Jeg får anta at det menes spilling generelt her, men det klargjør ikke artikkelen så vi må bare gjette. Så hvor blir de 17 timene stjålet i fra? Har uken fått 15,6 timer ekstra eller er det en aktivitet som har blitt ofret? Igjen, vi kan ikke vite noenting om hvilken aktivitet dette kan være siden artikkelen ikke sier noe om det. Det som kanskje er rarest her, er at Norsk mediebarometer 2005 (s.59) viser at "menn" 9-15 år bruker pc 10,5 timer i uken. Kilden i fra 2005 skulle vel være bedre enn den i fra 2001 skulle jeg mene. Vel, la det være som det være vil, men når jeg leser artikkelen "Barn mer aktive enn før " så blir jeg fylt med en viss undring. For her står det jo at barn faktisk er aktive:
Fjerdeklassinger i Oslo har et høyere aktivitetsnivå nå enn for enn for fem år siden, viser studier utført av Norges idrettshøgskole.
Så hva blir det til? Er ungdom mer eller mindre aktive?


Åjå, bare for å så litt mer tvil så fant jeg denne også.

0 Comments: