søndag, november 26, 2006

Skap viten, eller vitenskap om du vil



Hva om du skulle finne på å lure på noe, noe som ingen du kjenner vet svaret på. Tenk om du skulle lure på hva som skjer hvis du flyr i lysets hastighet og så skrur du på frontlyktene, hvor blir lyset av da? Hvorfor rister duene på hodet egentlig, er det ikke distraherende for dem? Hva om noen heller en liter vann ut i verdensrommet, vil den fryse for at det er så kaldt eller vil vannet begynne å koke for at solen skinner så mye sterkere der oppe, og hvilken rolle spiller vakuum oppi det hele?

Ingen i hele verden vet mer enn Cecil Adams om slike emner, men det finnes andre også men de er ikke fullt så gode som Cecil. Det er jo litt rart å tenke på at mennesker har i generasjoner, ja sikkert i titusener av år, levd rolig og fredelig i fullstendig harmoni med seg selv og resten av omverdenen uten at de noengang har lurt på hva som kan skje med en liter vann i verdensrommet. De visste ikke engang at det gikk ann å lure å noe slikt. Men den tiden er altså forbi.

Utenom Cecil Adams så kan jeg også anbefale:


Google answers er faktisk en betalingstjeneste. Det virker slik at man stiller ett spørsmål og tilbyr en sum penger som man betaler når man får svaret. Jeg har ikke satt meg inn i problematikken angående betaling eller om man er fornøyd med svaret, jeg er fornøyd med å lese hva andre har lurt på. Så vidt jeg vet, så er dette en tjeneste som ikke helt har tatt av.

0 Comments: