søndag, november 05, 2006

Metal Søndag 5. november


Burzum - Hvis Lyset Tar Oss
Misanthropy Records, 1994

Denne søndagen skal vi se på bandet til Varg Vikernes (også kjent som Greven i tabloidene), nemmelig Burzum. Varg Vikernes er kjent for kirkebrann og mord og nynazisme og bla bla bla...
Hvis du bryr deg om dette har du sikkert allerede lest en del om det og jeg trenger neppe å gå igjennom alt det tullet. Burzum handler om musikken, ikke om mannen bak.
Burzum er en av black metal sjangerens viktigste band og har påvirket black metal både musikalsk og ideologisk (spesielt det sistnevnte).
Jeg kommer til å skrive om alle Burzum albumene (med mulig unntak av de to siste siden de ikke metal). Jeg var ikke helt sikker på om jeg skulle gå kronologisk, så jeg bestemte meg for å ta favorittalbumet mitt først (har ingen favorittalbum egentlig, men dette er det Burzum albumet jeg kanskje har hørt mest på).

Burzum handler ikke om speed, headbanging eller instrumentalonanering, men mørk black metal med iskald stemning og atmosfære. Jeg burde kanskje også nevne at vokalen til Varg Vikernes er litt annerledes enn standard black metal vokal. Vokalen her (og på de andre Burzum utgivelsene) er klagende og hatefulle skrik. Det høres skikkelig fæle ut i begynnelsen, men ettersom stemningen begynner å ta tak i deg innser du hvor perfekt vokalen er sammen med den hedenske musikken.
Det er vanskelig å beskrive dette albumet så jeg kommer ikke til å prøve for hardt.
Man kan si dette er stemningsoppbyggende black metal på sitt mest reindyrka. Fire spor fordelt på 44 minutter og 30 sekunder. De 3 første er genial hypnotisk black metal, mens det siste sporet er genial ambient. Sistesporet gir meg lyst til å legge meg ned å se på den grå himmelen mens skyene passerer. Føle den kalde vind før jeg forsvinner og blir borte for alltid.
Hele albumet gir følelsen av lengsel og savn. Et savn av en glemt fortid fortapt blant de mørke og dype norske skoger.

Hvis du i det hele tatt skal kalle deg en fan av black metal burde du ha alle Burzum platene (med unntak av de to siste) i din platesamling. Burzum plater er minst like viktig for en black metal entusiast som Darkthrone plater, og alle metalheads med respekt for seg selv rikelig med begge deler.

---------

Beklager at denne utgaven ble postet så sent, men jeg har nettopp kommet hjem fra en lang busstur fra Oslo etter å ha vært på Satyricon konsert.
Ellers håper jeg dere utnytter disse mørke kveldene med fullmåne med å gå ut i skogen og høre på black metal. Nå som vinteren er i gang er det black metal sesong og jeg benytter tiden på å gjenoppdage gamle norske klassikere.
Det er nesten ikke noe bedre enn fullmåne og norsk natur når man hører på black metal. Jeg anbefaler alle å prøve det.

Nå over til metal musikkvideoer.

Children of Bodom- Every Time I Die

Tad Morose - Anubis

Strapping Young Lad - Oh My Fucking God

Sonata Arctica - 8th Commandment

Korpiklaani - Wooden Pints

Arch Enemy - Ravenous

Bonusvideo siden jeg var så treg i dag.
Black Sabbath - Iron Man

2 Comments:

Anonym said...

Jeg er Metalhode og har vært det siden jeg såvidt kunne si metal. Det jeg vil si er at alle metalfans ikke digger blackmetal, og at å i det hele tatt gidde å bruke spenn på en Burzum plate er like utopisk som den latterlige ideologien.
- Heavy og mange metalsjangre handler om det mørke og dystre, men når ting blir en ideologi, da er man bundet og mister sin frihet. For det er det Rock n Roll og Metall betyr for meg. Frihet.

Flems
flems@lpam.dk

z said...

Burzum handler om mye mer om musikken. det ligger en ganske tåplig ideologi bak musikken, men det er en del av sjarmen. jeg tar det ikke så veldig seriøst selv om Vikernes tar det seriøst.
jeg må også påpeke at black metal band som tar seg selv veldig seriøst er ofte de beste siden setter hele sin sjel i musikken.

dessuten er Black Sabbath et kristen band, men jeg og de fleste andre metallhoder har da ikke noe mot dem av den grunn selv vi synes kristendom er en tåpelig ideologi

hvis du ikke kan høre på en artist på grunn av ideologi er det tydelig at musikken ikke er det viktigste for deg.
men om du seriøst ikke liker black metal som du sier er det jo ikke noe poeng for deg å kjøpe noe Burzum album