søndag, november 26, 2006

Metal Søndag 26. november


Melvins - Lysol
Boner Records, 1992

Melvins er et band alle som hører på stoner burde være kjent med. Om hovedfokuset ditt er 80-talls speed metal eller death metal er det ikke så farlig at du aldri har hørt om dem, men er du som sagt en digger stoner er synd og skam om du ikke kjenner til dem.
Melvins er et amerikansk postpunk band som ble dannet året 1983. Siden de ikke kommer fra metal scenen er det ingen selvfølge at alle metalheads har hørt om dem til tross av at de er et av de første stoner bandene. De er ikke bare pionerer innfor stoner metal, men også sludge metal og grunge rock.
Siden de har gitt ut så mange gode album velger jeg å starte med det første Melvins albumet jeg kjøpte.

Lysol er et rett frem stoner doom album på bare et spor. Det er 6 sanger, men hvorfor de er på et spor i stedet for på 6 separate spor vet jeg ikke. Det funker for min del siden du får på følelsen av høre på et episk verk (i den grad stoner kan være episk).
Det hele begynner med en lang doom intro som droner i vei uten være kjedelig. For min del kunne den ha vart hele albumet, men da hadde jeg ikke fått høre alle de andre sangene.
Sangene er rettfrem stoner slik Melvins lager dem. Stein vokal og seige riff hele veien, med andre ord hvordan stoner metal skal være.

Er du en tilhenger av stoner og/eller litt mer alternativ metal er dette bare et av mange Melvins album du burde skaffe deg. De som liker doom metal burde også sjekke ut dette albumet og alt det andre Melvins har gitt ut.

--------------

Krig og ødeleggelse er ganske metal, så her er en kul tegneserie om akkurat det. Den heter Gone with the Blastwave.
Den oppdateres ganske uregelmessig, men det er verd ventetiden.

Og her er metal musikkvideoer som vanlig.

EvilDead - Anihilation of Civilization

Overkill - Elimination

Enslaved - Isa

Vio-lence - Calling In The Coroner

Sepultura - Inner Self

Korpiklaani - Hunting Song

0 Comments: