søndag, november 12, 2006

Metal Søndag 12. november


Helloween - Keeper of the Seven Keys pt.1
Noise Records, 1987

Mine damer og herre, la meg få presentere verdens første rendyrka power metal album!
Dette er et av metal sjangerens viktigste album! Power metal hadde eksistert lenge før dette albumet, men Keeper of the Seven Keys pt. 1 definerte sjangeren.
Dette er ikke bare en klassiker på grunn av at det er det første reindyrka power metal albumet, men også fordi det er et utrolig bra og supersolid album som knuser det meste av andre power metal utgivelser.

Hva kan jeg si annet enn at dette er power metal? Det er i alle fall ikke rendyrka speed slik det forrige albumet. I stedet får du solide og i en del tilfeller glade melodier, så ikke forvent rå og mørk black metal. Det er ikke for ingenting at power metal sjangeren har fått klengenavn som flower metal og hurra metall.
Musikken er på mange måter pen (i den grad metal kan være pen), men ikke tro et sekund at den er kjedelig. Dette er moro og det er skikkelig kule riff (stort sett) hele veien. Som nevnt knuser dette albumet det meste av andre power metal utgivelser.

Siden det er en del en må det jo være en del to.


Helloween - Keeper of the Seven Keys pt.2
Noise Records, 1988

Del to kom ut året etter del en.
Personlig liker jeg dette albumet litt mer enn del en. Dette er i likhet med del 1 klassisk power metal som knuser det meste. En hver metalhead (selv den grimmeste av de grimme black metal entusiaster) kan ha mye moro med dette albumet. Musikken er variert og du trenger ikke å bekymre deg for at det er kjedelig på dette albumet. Og du får en skikkelig episk finale med tittelsporet.

Med mindre du mener at du aldri kommer til å være i stand til å like power metal burde du ikke nøle med å skaffe disse to metal klassikerne. Om du er den typen som ikke er så veldig glad i power metal (eller hele metal sjangeren for den saks skyld) kan disse to klassikerne få deg til å skifte mening.
Det er også verd å nevne at 2006 utgaven har noen skikkelig kule bonusspor.



------------------



Dette er mitt første forsøk på å skrive om to album i en post. Det ble veldig klønete siden jeg er mangler kunnskaper om å skrive detaljert om musikk. Håper dere ikke unngår å kjøpe disse to på grunn av dårlig skriving siden dette er to solide klassikere.

Siden det er vinter har jeg lurt på om jeg skal fokusere mer på black metal, men jeg synes at Metal Søndag skal være variert og ta for seg alle former for metal uansett årstid enten det er tradisjonell (heavy, speed, thrash, power, black, progressiv, death og doom), alternativ (metalcore, industrial, electronic, groove/post-thrash, avantgarde og sludge) eller det som er midt i mellom av metal (grindcore, gothic, shred, folk, viking, symfonisk, stoner, crossover, dark og celtic).
Man kan argumentere for at vinteren er den perfekte årstiden for black metal, men folk må da kunne finne black metal uten min hjelp (selv om det hadde vært kult om noen faktisk brukte Metal Søndag som sin viktigste kilde for metal).

Nok småprat, her er metal musikkvideoer.

Kreator - Awakening of the Gods

Yngwie J. Malmsteen - Far Beyond The Sun

3 Inches Of Blood - Deadly Sinners

Crashdïet - Riot In Everyone

Moonspell - I'll See You In My Dreams

Chimaira - Pure Hatred

0 Comments: