søndag, november 05, 2006

Ikke god nok!




Jeg må bare innrømme at jeg ikke har lest boken i fra perm til perm, og at alt det som JEG har lest virker å være velskrevet, underholdende og informativt. Boken kan kanskje være særlig egnet for de som ikke har tatt stilling til alle de ulike tingene som blir nevnt i Da Vinci koden.

Det jeg gjorde, og det er det som gjør at boken ikke er god nok, var å gi boken til min mor. Hun leste den relativt kjapt, veide den og fant den for lett. Jeg prøvde å finne ut hvorfor hun fant den for lett og zoomet meg særlig inn på dette med ønskekvist (søkevinkler). Hun mente at ok, kanskje ikke forsvaret skulle bruke disse til å finne savnede personer, men til å finne vann så var søkevinkler veldig gode og dermed BASTA! Vi diskuterte en god stund hvor jeg forsøkte å finne ut helt konkret hvilke argumenter hun benyttet seg av for å forsvare sin tro på f.eks søkevinkler(hvordan kan søkevinklene vite om det personer eller vann det søkes etter?), men jeg tror jeg kan konkludere med at hun antageligvis har lest boken som en roman og ikke som en bok ment for ettertanke. Hun var slett ikke interessert i en bok som muligens kunne forandre hennes syn på saker hun allerede hadde gjort seg opp en mening om.

Så på bakgrunn av det så må jeg si at boken altså ikke er god nok, for hvilken rolle spiller det at jeg liker boken som allerede er enig i alt som står der? Målet med en slik bok må jo være å prøve å prøve å endre folks meninger bort i fra myter og inn i mot fakta.

Så siden denne boken ikke gjør jobben så så må jeg stille spørsmålet: Finnes det en enkel og god bok om skepsisme, gjerne litt "evangeliserende"? Jeg har jo lest James Randi (de var ok) og Sagan (de var ganske kjedelige), men hvis vi ser mot fjernsyns verdenen så har vi jo både Simpsons og mythbusters og mange komikere som taler skeptikerenes sak så det burde jo være tilsvarende i bøkenes verden. Jeg kan ikke komme på noen, og det synes jeg i grunn er litt rart, er det slik at våre meninger ikke gjør seg i bok form?

2 Comments:

z said...

når jeg tenker etter er kanskje ikke din mor den rette personen å teste boken på
godt voksne folk sifter nesten aldri mening uansett bevis

Helge said...

Du har helt rett, men jeg syntes det var "bloggverdig" å nevne denne hendelsen. Det som er med en slik bok, og dette gjelder f.eks James Randi sine også, er at de vil være en god bok om 10,20,50 år også. Men jeg sitter og funderer litt på om ikke en annen slags sjanger eller tilnærming kunne fremmet vår sak bedre. Tenk litt på Simpsons, herregud.com og George Carlin f.eks.