søndag, oktober 22, 2006

Metal Søndag 22. oktober


Sunn O))) - White1
Southern Lord, 2003

I dag skal vi snakke om et album fra drone doom bandet Sunn O))).
Hva er drone doom lurer sikkert noen av dere på nå. Drone doom er en undersjanger av doom metal. Drone doom er som oftest så sakte og monotont som det går an å bli. Man gjentar det samme riffet så lenge så mulig med minst mulig variasjon.
Dette høres sikkert veldig kjedelig ut. Hvem har lyst til å høre på det samme riffet i 20 minutter spilt så sakte som overhode mulig? Det er faktisk en del som har nettopp lyst til det. I tillegg til å være sakte og monotont pleier drone doom å være ultratungt og hypnotiserende å høre på. Det er utrolig mange lydlandskaper man kan utforske igjennom drone doom, dessuten kan drone doom skape følelsen av død og undergang slik god doom metal skal.

Sunn O))) er det mest kjente bandet i sjangeren. De bruker for det meste bare bass og gitar som de spiller så sakte og tungt de klarer. De pleier ikke å ha trommer eller sang, men de bruker av og til lydefekter for å skape stemning utenom det bassen og gitaren klarer.
Irriterende nok har de blitt ganske kjente utenfor metalscenen, noe som fører til at det er flere hipsterkødder på konsertene deres enn skikkelige metalheads.
White 1 består av 3 låter fordelt på en time.
Første sporet er My Wall. Post punk vokalisten Julian Cope leser et rart dikt mens Sunn O))) spiller sine ambient riff. Når diktet er ferdig droner riffene videre. Første gang jeg hørte på dette albumet sovnet jeg av etter diktet. Rette sagt, jeg trodde jeg sovnet av. Jeg var faktisk våken, men jeg kunne ikke røre meg. Jeg var i en slaks meditasjonstilstand som jeg kom ut av da musikken stoppet. Dette har bare skjedd en gang, men jeg har kommet ganske nært noen ganger.
Neste låt er The Gates of Ballard der Runhild Gammelsæter synger en gammel norsk folkevise før Sunn O))) setter i gang. Enkle doom riff droner i vei mens en trommemaskin durer i vei. En utrolig grei låt som burde ha vært mye lengre.
Sist men ikke minst er det A Shaving of the Horn That Speared You. Tung ambient drone uten at jeg føler at jeg må si så mye.

Sunn O))) og drone doom sjangeren er ikke for alle og en hver. Sjangeren krever tålmodighet og at du liker ekstremt seig og tung musikk. Det er heller ikke noe man hører på hver dag siden det krever at du er i humør.
Ellers kan jeg bare si at Sunn O))) er best når de spilles med høyt lydvolum. Jo høyere jo bedre.

--------------

Planlegger du å reise ut i verden? Sjekk ut metaltravelguide.com for å finne steder der du kan oppleve eller kjøpe metal i dine utenlandske reisemål.

Nå over til metal musikkvideoene.

Lordi - Blood Red Sandman
Det jeg liker med Lordi er at de som hater dem pleier å være idioter som tar livet seriøst.

DragonForce - Operation Ground and Pound

X Japan - Dahlia

Behemoth - As Above So Below

1349 - Sculptor Of Flesh

Kamelot - March of Mephisto

Bonus video siden jeg er så kul:

Napalm Death - Scum

0 Comments: