søndag, september 17, 2006

Metal Søndag 17. september


Judas Priest - Stained Class
Columbia/Sony, 1978

Dette er etter min mening et av musikkhistoriens beste album uansett sjanger. Husker at første gang jeg hørte på dette albumet så kjedet jeg meg litt (jeg hadde så vidt begynt å høre på metal den gang og hadde kjøpt dette albumet fordi jeg hadde lest at den var en klassiker). Gammeldags heavy metal uten noe fancy greier eller ekstremiteten til mer moderne metal. Jeg hørte stort sett bare på åpningssporet (Exciter) og ikke noe mer (jeg bruker å kopiere CD-ene mine over til mp3 format på PC-en). Så begynte så vidt å høre på noen av de andre låtene og oppdaget at de var også ganske brukbare.
Så begynte jeg å høre på albumet på bussen etter at jeg fikk en discman til jul, og da begynte ting å skje inni hodet mitt....

Det er ikke vanskelig å høre at dette albumet har vært en viktig inspirasjon til de første thrash og speed metal bandene. Det er heller ikke vanskelig å høre eller forstå at dette albumet har vært en viktig inspirasjon til hele metal sjangeren. Dette albumet er minst like viktig for utviklingen av metal som hvilket som helst Black Sabbath album.
Hva kan jeg si som ikke er sagt før om dette historisk viktige albumet? Ganske lite vil jeg tro, så jeg kommer heller til å snakke om hvorfor jeg syne dette er et av mine favoritt album.
Stained Class gir meg en skikkelig god følelse. Riffene er geniale og skikkelig old school, så man får følelsen av å høre på en god gammel klassiker. Produksjonen er tynn og gitarene kommer ikke så langt frem i lydbildet som de burde, noe som kanskje er den viktigste årsaken til at dette ikke er Judas Priest sitt mest kjente og populære album. Men jeg liker produksjonen sånn som den er siden den gir en følelse av å høre på noe skikkelig gammelt fra en svunnet tidsalder.

For å være helt ærlig vet jeg ikke hva jeg skal si. Dette albumet betyr mye for meg og det er liksom ikke noen god måte å beskrive det på. Det gir meg en rar følelse å sitte og skrive om det nå, og jeg tror neppe jeg kan skrive noe særlig mer enn dette uten å kopiere hva andre har skrevet.
Det er ingen tvil om at dette er et historisk viktig album og alle med en interesse i metal burde skaffe seg Stained Class.

--------------------------

Satan...


------------------------

Så noen metal musikkvideoer.

Spinal Tap - The Majesty Of Rock

Immortal - The Call of the Wintermoon
Tidenes værste/teiteste/beste black metal musikkvideo! (men musikken er bra)

Iron Maiden - Aces High

Budgie - I Ain't no Mountain
Akkurat denne låta er rett frem rock, men de er et av de første metal bandene og har spilt inn en god del metal.

Arsis - Return

Pink Cream 69 - Shame

0 Comments: