onsdag, august 16, 2006

Prog Rock Onsdag 16. august


King Crimson - In the Court of the Crimson King
EG, 1969

Dette er seriøst et av tidenes beste prog album. Teknisk, pent og ikke alt for mye unødig instrumental onanering. Og dette albumet er faktisk veldig progressivt slik sjangeren tilsier.
Albumet starter med den tunge jazzrocksangen 21st Century Schizoid Man. Solid og sikkelig prog rock som fenger.
Så er Talk to the Wind som er en myk og vakker ballade. Greg Lake har en fantastisk stemme. Etterpå er det Epitaph som er mørkere og pessimistisk. Virkelig god atmosfære hele veien.
Moonchild er sikkelig utjazza og går inn i det mange mener er instrumental onanering, men for meg er det en perfekt låt å lukke øynene til og nyte det fantastiske lydlandskapet.
Så til slutt er det tittelsporet som er nesten umulig å beskrive. Bra spilt med god rytme.
Hvis du er interessert i prog rock er dette et av de viktigste albumene som du burde skaffe deg.

-------

For de som lurer er dette ikke noe fast opplegg som Metal Søndag. Prog Rock Onsdag kommer ikke til å være noe som er fast på tirsdager. Neste gang jeg føler for å skrive om et prog rock album kan det være på en mandag eller tirsdag.
Og neste gang er det ikke sikkert at jeg skriver om et prog rock album. Det kan bli Hard rock Torsdag, Jazz Mandag eller Punk Lørdag. Og dette kommer til å være uregelmessig, så ikke forvent noe slikt hver uke.
Grunnen jeg gjør dette er fordi det er mer musikk enn bare metal, men Metal Søndag kommer selvsagt til å gå hver søndag som normalt.

0 Comments: