fredag, juni 16, 2006

Prog Rock Fredag 16. juni


Uriah Heep - Very 'Eavy...Very 'Umble
Mercury, 1970

Dette er Uriah Hepp sitt første album. Neida, Uriah Heep er ikke en person, men et prog band (akkurat som Pink Floyd ikke er en person). Dette er også et sikkelig kvalitets prog rock som banet vei for metal sjangeren og tung musikk generelt med sine solide riff. Det er en del tradisjonelle blues rock riff og ikke så mye instrumental onanering som andre prog album, men jeg ser ikke på det som noe negativt.
Åpningssporet Gypsy er en genial prototypmetal låt. Muligens en av deres beste. Det er i alle fall en av deres mest kjente.
Dreammare er også en genial låt og veldig undervurdert i progsammenheng. Albumets ballade Come Away Melinda er også veldig fin.
Ellers er det litt fyllmateriale på albumet og det er langt fra det perfekte prog rock album.

-------

For de som lurer er dette ikke noe fast opplegg som Metal Søndag. Prog Rock Fredag kommer ikke til å være noe som er fast på fredager. Neste gang jeg føler for å skrive om et prog rock album kan det være på en tirsdag eller onsdag.
Og neste gang er det ikke sikkert at jeg skriver om et prog rock album. Det kan bli Hard rock Torsdag, Jazz Mandag eller Punk Lørdag. Og dette kommer til å være uregelmessig, så ikke forvent noe slikt hver uke.
Grunnen jeg gjør dette er fordi det er mer musikk enn bare metal, men Metal Søndag kommer selvsagt til å gå hver søndag som normalt.

Her er noen prog rock musikkvideoer siden jeg skrev om et prog rock album:

Pink Floyd - Astronomy Domine

Frank Zappa - Suicide Chump (1978)

The Mars Volta - The Widow

Yes - Astral Traveller

0 Comments: