søndag, juni 25, 2006

Metal Søndag 25. juni


Satyricon - Nemesis Divina
Moonfog/Century Media, 1996

Dette har lenge vært blant mine absolutt favorittalbum, og det er nettopp på grunn av album som dette jeg startet Metal Søndag. Dette er på mange måter for meg det ultimate black metal album. Dette albumet gjør meg stolt over å være norsk.
Dette albumet var noe av det tøffeste jeg hadde hørt da jeg kjøpte det en gang for lengesiden og det er fremdeles noe av det tøffeste jeg noen gang har hørt etter alle disse årene.

Dette albumet har alt et bra black metal album skal ha. Blast beats og bråkete gitarer. Du får en opplevelse av å møte en tykk murvegg av støy, men hører du etter kan du høre de mest vakreste melodier du kan tenke deg. Melodiene er både vakre og onde på en og samme gang. De er tydelig inspirert av middelalderens folkemusikk og gir hele albumet et preg av en svunnet hedendom fra en glemt tid.
I tillegg til vakre melodier har albumet kanskje den beste bruken av synth jeg noen gang har hørt på et black metal album. Den er ikke i veien på noen måte og klarer faktisk å gjøre jobben sin med å skape stemning. Jeg må også påpeke at pianostykket på Du Som Hater Gud er perfekt.
Og man kan heller ikke klage på trommingen. Selv om man ikke er noe særlig glad i blast beats kan jeg forsikre om at blast beat bruken er smakfull og variert. Frost er en flink trommis og gjør ingen feil her.
Vokalen til Satyr er av den rå sorten og fylt med hat. Den er også klar og tydelig slik at man kan faktisk høre hva som blir sagt.
Lyrikken er hedensk slik all black metal lyrikk burde være, men er fri fra satanist klisjeer og annet tull. Halvparten av sangene er på norsk mens resten er på engelsk.

Dette er på alle mulige måter et bra album og klassiker. Dette er et album som blir bedre og bedre med årene og som man kan høre på når som helst enten det er hverdag eller fest (men jeg må påpeke at dette er ikke det beste platevalget for en fest og at dette albumet i likhet med mange andre black metal album burde nytes alene).
Den mest kjente sangen fra dette albumet er Mother North, men jeg kan garantere at alle låtene er også klassikere.
Er du fan av god black metal har du denne i platesamlingen allerede.

------

Og som vanlig er det metal musikkvideoer helt til slutt.

Manowar - Hail and Kill

Michael Angelo Batio - Speed Lives

Skyclad - Inequallity Street

Theatre of Tragedy - A Hamlet For A Slothful Vassal

Napalm Death - Silence is Deafening

Nuclear Assault - Critical Mass

0 Comments: